De week van…

Miren & Pieter
1. Groeit al het ijs op Groenland op den duur weer aan als wij stoppen met het uitstoten van broeikasgassen? Of blijft het gewoon doorsmelten? Die vragen wil dr. Miren Vizcaino (CiTG) beantwoorden.

Ze heeft er een ERC Starting Grant van de Europese Unie voor gekregen. Het bedrag kan oplopen tot anderhalf miljoen euro. Deze beurs stelt haar in staat de evolutie van de Groenlandse ijskap door de eeuwen heen te onderzoeken. “Groenland is voor negentig procent met ijs bedekt. Een gigantische hoeveelheid water, genoeg om de zeespiegel zo’n zeven meter te laten stijgen”, vertelt Vizcaino. “Daarom is het belangrijk om voorspellingen te maken hoe het ijs op klimaatsverandering reageert op de korte termijn, maar ook voor duizenden jaren later.”

2. Architect en TU alumnus Pieter Stoutjesdijk heeft een plan ontwikkeld om leegstaande kantoorgebouwen te veranderen in tijdelijke woonruimte voor asielzoekers. Hij ontwierp de Comfort Cabin, een inbouwmeubel waarin een badkamer, keuken, kastruimte en een uitklapbaar bureau zijn opgenomen. De Rijksgebouwendienst heeft al interesse getoond. Mogelijk wordt het leegstaande gebouw van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dankzij dit ontwerp veranderd in een tijdelijke woonruimte voor 350 toegelaten vluchtelingen. De onderdelen van de Comfort Cabin maakt Stoutjesdijk met een computergestuurde freesmachine. Eerder liet Stoutjesdijk al een volledig huis uit de computer komen bestaande uit maar liefst 2484 onderdelen die je als een soort legoblokjes in elkaar moet schuiven. De Comfort Cabin wordt dit voorjaar getoond op het voorplein van de faculteit Bouwkunde.