Opinie

De wedergeboorte van God

De vriendschappelijke banden tussen keizer en wiskundige leden er niet onder en dat geeft aan dat er al een grote stap was gezet van (christelijk) bijgeloof naar wetenschap. Galileï had zijn wiskundige bewijs voor de hypothese dat de aarde om de zon draaide nog moeten terugnemen – op straffe van de dood door de kerk. Charles Darwin moest zijn evolutietheorie in 1859 nog met grote omzichtigheid brengen; de gelovigen verdedigden zich als sluipwespen. ‘God is dood’, constateerde Nietzsche eind negentiende eeuw. Maar hij heeft te vroeg gejuicht.

We zijn nu vele wetenschappelijke ontworstelingen verder. En zie, God is wedergeboren, niet zozeer als Schepper, maar nu als Ingenieur van ons heelal. Die Hypothese is in de jaren negentig in de Verenigde Staten wedergeboren en onlangs in Europa voorgesteld – vooral op voorspraak van prominenten van de TU Delft.

Ir. God als ontwerper van het heelal is een verklaring voor het geloof dat er in de evolutieleer nog altijd gaten zitten. Nu is het goed om te twijfelen aan de evolutieleer of welke andere wetenschappelijke theorie dan ook. Maar het is meer dan tweehonderd jaar achterlijk om daarvoor dan weer een Hogere Macht als deus ex machina aan te bieden. Dan is flogiston nog een betere verklaring, of ether. De theorie is misschien niet correct, dus we weten het nog niet, zou de wetenschappelijke reactie moeten zijn.

Het is goed om te twijfelen aan de theorie. Maar het is ernstig als geleerden met veel aanzien zich niet realiseren wat hun wetenschappelijk bijgeloof voor consequenties heeft als het in handen komt van politieke gelovigen. Intelligent design komt van de Reborn Christians (zoals George W. Bush). De ID-beweging wordt gevoed door het Centrum voor Vernieuwing van Cultuur, een extreem-rechtse denktank, zoiets als de stichting waar economisch vluchtelinge Ayaan Hirsi A./M., beschermelinge van mevr. Neelie Smit-Kroes-Peper-Paarlberg, haar kruistocht tegen de islam mag uitvoeren. De denktank die de oorlog in Irak communicatief heeft voorbereid. Het Centrum voor Vernieuwing van Cultuur heeft zich slechts als taak gesteld dat er binnen enkele jaren in minstens tien Amerikaanse staten op alle scholen onderwezen moet worden dat ir. God het heelal in grote lijnen heeft ontworpen.

Dolgelukkig met de bevindingen van de Delftse geleerden wil onderwijsminister Maria van der Hoeven het academische debat over intelligent design stimuleren ‘om verbindingen te scheppen tussen islam, christendom en jodendom’. ‘Gelovigen aller richtingen verenigt u’ – tegen de wetenschap. Meer geld naar Nijmegen, waar tenminste nog gebeden wordt voor inaugurele redes, meer geld voor theïstische natuurkunde.

Piet Westendorp is universitair hoofddocent bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.

In groot contrast met onze hedendaagse politici, had Napoleon serieuze belangstelling voor echte wetenschap. Toen de beroemde wiskundige Laplace een boek had gepubliceerd waarin hij de bewegingen van de hemellichamen wetenschappelijk verklaarde, besprak de keizer het met de wiskundige. “U hebt een dik boek geschreven over de werking van het heelal, zonder ook maar één keer naar God te verwijzen”, zei de keizer. Daarop antwoordde Laplace: “Sire, die hypothese had ik niet nodig.”