De verlosser

Wonderbaarlijke wederopstanding, voetbalsters incasseren honderdste tegendoelpunt, Ariston’80 aast op koppositie en roeien is goed voor de conditie, ook op de fiets.

Alsof de geest van De Verlosser Johan Cruyff rondwaart over de sportvelden van de TU, kent het vijfde elftal van Taurus –in eigen kring doorgaand voor Taurus 8, maar da’s logisch- een wonderbaarlijke wederopstanding. De voetballers begonnen compleet waardeloos aan de competitie met negen nederlagen en één gelijkspel, maar vanaf speelronde elf tapt dit bierelftal ineens uit een totaal ander vaatje. Alsof het nooit anders is geweest werd er ineens aan de lopende band gewonnen. Op paasmaandag voor de zesde maal op rij. ‘Reden voor een biertje’, volgens de verslaggever op Facebook.

De studentenvoetbalclub heeft wel meer redenen om een biertje te drinken, zo blijkt uit een ander verhaal. Het tweede vrouwenteam zag als nooit tevoren uit naar de eerste wedstrijd in maart: ‘Iedereen wist dat het een heel bijzondere dag ging worden. Vol spanning voor het moment dat ging komen werd de bal afgetrapt. De eerste tien minuten waren de langste in ons leven. Maar toen gebeurde het, al het harde werk van afgelopen seizoen kwam samen in een bijzondere gebeurtenis. Het honderdste tegendoelpunt was een feit.’ Een geitenkaas dus, die verdediging van Taura 2, maar dat deert de dames geenszins: ‘Allen zijn welkom om dit bijzondere feit met ons te vieren met een biertje.’ Met de kusjes van Taura 2. Elk nadeel heb zijn voordeel.

Bij Ariston’80 kijken ze erg uit naar de komst van VV Schipluiden naar Delft, komend voetbalweekend. De tot voor kort ongenaakbare koploper in de afdeling speelde plots drie keer gelijk, waardoor de afstand met runner-up Ariston’80 nog maar een puntje is. Mits de studenten afgelopen zaterdag hun tussentijdse wedstrijd tegen CION in winst hebben omgezet. Tegen Schipluiden kan dan in theorie de koppositie worden overgenomen en komt een kampioenschap en rechtstreekse terugkeer naar de derde klasse in het vizier. Uit het ongeschreven handboek Tips van Cruyff: ‘Als je één goal meer maakt dan de ander, dan win je’.

In maart vond ook de Head of the River plaats, een roeiwedstrijd over acht kilometer op de Amstel te Amsterdam. Hoogtepunt in het voorseizoen. De mannen van Laga onderscheidden zich door binnen de senioren-subtop alle vier de velden – lichte acht en zware acht- te winnen. Bij Proteus, dat overigens ook enige ‘blikken trok’, ging de hulde uit naar ‘de vele meefietsende Proteërs die aardig wat kilometers hebben afgelegd’. Wat maar weer aangeeft dat lid zijn van een roeivereniging goed is voor de conditie.