Opinie

De verkeerde kant

Dit brengt het bericht in herinnering dat de universiteit een nieuwe huisstijl krijgt. Hoe valt dit te rijmen met een investering van twee ton in een gevelreclame, die straks door een nieuw logo voor een belangrijk deel weer teniet wordt gedaan? Of hebben de plannenmakers gedacht dat een permanente gevelreclame in achterhaalde huisstijl altijd nog meer effect sorteert dan de vele tienduizenden guldens kostende eenmalige advertentiecampagne in de landelijke dagbladen?

Maar nu de hamvraag: waarom is ervoor gekozen om alleen de snelwegkant van het Elektrogebouw met het TU-logo te sieren? Begrijp me goed: ik misgun het de automobilisten op de A13 niet om de gevel(licht)reclame als baken voor de TU-wijk te gebruiken. Maar een andere functie kan het voor hen nauwelijks inhouden. Deze pr-doelgroep dient zich namelijk pas in grote concentraties aan op momenten dat er filevorming optreedt. De stemming van de weggebruikers is dan meestal niet opperbest voor een gunstige perceptie van dit nieuwe TU-reclamemiddel.

Dus mijne dames/heren planvormers: waarom niet eens nagedacht over de grote stoet treinreizigers die elke dag Delft passeert of aandoet. Een kattebelletje aan de Nederlandse Spoorwegen zou wel eens kunnen uitwijzen dat er dagelijks minstens evenveel blije rijders over de rails gaan, die op hun gemak uit het raam kunnen turen naar de toorts van de TU Delft zonder vlam. Of blijven zij voor eeuwig hiervan verstoken?

Eindelijk staan we op gelijke hoogte met de Erasmus Universiteit Rotterdam, althans wat de gevelreclame betreft. Het gebouw van Elektro is nu getooid met het TU Delft-logo. Helaas ontbreekt de vlam – is dit een voorbode van het nieuw elan dat een top-universiteit wil gaan uitstralen?