‘De TU weerhoudt me ervan een nachtdier te worden’

Hij noemt het vaderschap ‘Guantanamo in een roze rompertje’ en vraagt zich af of kennis wel altijd vooruitgang is. Met zijn derde programma ‘Onder de Streep’, dat 8 februari in première gaat, gooit cabaretier en universitair docent gebruiksgerichte innovatie dr.i

r. Jasper van Kuijk het over een heel andere boeg.

Je derde avondvullende programma. Dit begint wel echt op een serieuze baan te lijken. Heb je nog wel tijd voor de TU?

“Het is druk, ja. Ik ben nog aan het try-outen, schrijf wekelijks een column in de Volkskrant, heb een pappadag voor mijn drie zonen – en op dinsdag en woensdag sta ik gewoon weer bij de koffieautomaat op de TU. Dit jaar ben ik óók nog vakcoördinator geworden. Mijn echt goeie vrienden zie ik nog welgeteld twee keer per jaar. Maar het bevalt goed hoor: mijn werk op de TU is een totaal andere manier van denken, en dat is fijn. Bovendien weerhoudt het me ervan een nachtdier te worden.”

Zou je het industrieel ontwerpen ooit laten varen?

“Dat is iets wat altijd zal blijven; wetenschap is wat ik doe. En al gaat dit programma deels over wat het krijgen van kinderen met mij heeft gedaan, de basisvraag blijft: is meer kennis altijd goed? De show moet tenslotte wel ook te hachelen zijn voor mensen die niks hebben met het ouderschap.”

Je staat er naakter dan ooit. Niet als personage, zoals in je programma’s ”t Kan Nie Op’ en ‘Schoon Schip’, maar gewoon als Jasper. Hoe voelt dat?

“Eng, aanvankelijk. Ik leg natuurlijk wel mijn hoofd op het hakblok. Wat nou als ik hartstikke saai blijk? Inmiddels hebben de try-outs wel uitgewezen dat dat gelukkig niet zo is.”

Waarom ben je dan aan zo’n persoonlijk programma begonnen? De vorige twee waren toch een succes?

“Omdat ik het nog nooit gedaan had. Ik wil alles een keer proberen. En voor het publiek is het wel zo leuk: ze kunnen naar mijn shows blijven komen, omdat het elke keer weer een andere ervaring is. Het is ook makkelijker, zo’n persoonlijk programma, vooral ook omdat het godvergeten moeilijk bleek om mensen sympathie te laten voelen voor en te laten lachen om een markt-fundamentalistische investeerder. Dus ik dacht: laten we dát dit keer nu eens niet doen.”

Dat vindt het publiek ook: een avondje Jasper is opeens een avondje lachen, in plaats van alleen maar haarscherp opletten.

“In december 2014 heb ik de aanzet gegeven voor ‘Onder de Streep’ door een kwartiertje in de Open BACin Amsterdam te spelen. Toen stond een aantal grappen al meteen goed. Dat is zó’n luxe! Inmiddels ben ik op een punt dat ik de oké-grappen kan schrappen en alleen nog de goede overhoud. Daar had ik dan misschien achttien try-outs voor nodig, maar hé: Theo Maassen heeft er ooit zestig gehad.”

‘Onder de streep’ van Jasper van Kuijk gaat op maandag 8 februari in première in Stadsschouwburg Utrecht, en toert daarna door het land. jaspervankuijk.nl