De TU is onmisbaar als maatschappelijke speler

De nieuwe directeur van de Universiteitsdienst Marketing en Communicatie is Michel Beer. Zijn doel: ,,De samenleving duidelijk maken wat het belang is van de TU Delft.’

Michel Beer vindt het opvallend dat hij op de TU met bijna iedereen een goed gesprek kan voeren. ,,Er werken hier over het algemeen intelligente mensen met een brede belangstelling. In het bedrijfsleven is dat helaas soms anders. Ik ben lid van een leesclub, maar in de bedrijven waar ik werkte werden daarover de schouders opgehaald. Hier reageren medewerkers enthousiast en menigeen is zelf ook lid van een leesclub.”

Beer begon zijn carrière in het onderwijs. Na zijn studie Nederlands stond hij zes jaar voor de klas. ,,Maar eigenlijk wilde ik liever reclameteksten schrijven en toen ik zo’n baan kon krijgen bij Nationale Nederlanden heb ik dat gedaan.” Lange tijd was hij daar hoofd reclame en marketing. Tot hij gevraagd werd door KPN. Daar kwam Beer terecht bij het bedrijfsonderdeel mobiele telefonie. Onder zijn verantwoordelijk is het product ‘Hi’ succesvol in de markt gezet. ,,Toentertijd dreigde de consumentenmarkt van mobiele telefonie in handen van Libertel te komen. KPN wilde eveneens deze markt op en daarvoor is ‘Hi’ ontwikkeld. Het hele traject rond ‘Hi’ % onderzoek naar wensen van de consument, het productdesign en het in de markt zetten % heb ik begeleid. Dat was heel enerverend om te doen.”

Relevantie

Nu is het aan Beer om het product TU Delft in de markt te zetten. ,,Er wordt door velen in de maatschappij makkelijk op de universiteiten gemopperd dat ze zo veel geld kosten, maar over de verdiensten wordt niet gesproken. Niemand staat stil bij de vraag: wat zouden de gevolgen voor Nederland zijn als bijvoorbeeld de TU Delft verdween? Het is mede aan ons de maatschappelijke relevantie van onze universiteit weer voor het voetlicht te brengen.”

Het huidige imago van de TU Delft is tweeledig, aldus Beer. ,,Aan de ene kant is er de opvatting dat deze universiteit kwaliteit levert maar aan de andere kant worden de studies hier als te moeilijk en te serieus beschouwd. Sommige jongeren doen om die reden liever een makkelijkere studie waarmee ze later ook een goede baan kunnen krijgen.”

Budget

Aan dit imago moet iets veranderen, want het aantrekken van meer studenten wordt een belangrijk speerpunt voor het TU-beleid. De financiële situatie is nijpend en het is niet te verwachten dat de overheid meer budget voor de universiteiten gaat vrijmaken. ,,Steeds alleen maar vragen om meer geld bij de overheid of het bedrijfsleven vind ik ook geen goede houding”, zegt Beer. ,,Het is belangrijk te tonen dat je als maatschappelijke speler onmisbaar bent, dan komt het geld vanzelf wel. Daarnaast zijn er ook andere opties zoals het samenwerken met het bedrijfsleven. Bedrijven hebben natuurlijk behoefte aan ingenieurs. Het is goed om eens te verkennen wat wij – de TU Delft en de bedrijven – samen kunnen doen om het enthousiasme van jongeren voor de techniek te verhogen. Een optie is bijvoorbeeld het gezamenlijk bezoeken van scholen. Het ontwikkelen van dergelijke samenwerkingsverbanden is eveneens geld waard, maar dat moet je willen zien.”

De komende maanden wil Beer de banden met de pers aanhalen en een campagne ontwikkelen die zowel recht doet aan de TU Delft als geheel als aan de eigenheid van de faculteiten afzonderlijk. ,,De universiteit moet een eenheid in verscheidenheid zijn. Hierbij speelt interne communicatie ook een rol. Binnen de TU moet het gevoel ontstaan dat we, hoewel iedere faculteit natuurlijk zijn eigen belangen heeft, ook een gemeenschappelijk doel hebben. Samen met de faculteiten willen wij werken aan een campagne waarbij het gemeenschappelijke belang naar voren komt maar het individuele belang niet wordt overschaduwd.”

De nieuwe directeur van de Universiteitsdienst Marketing en Communicatie is Michel Beer. Zijn doel: ,,De samenleving duidelijk maken wat het belang is van de TU Delft.”

Relevantie

Budget