De toverpen die Neteldier heet

Het zou ideaal zijn voor college, in de studiezaal en waar-al-niet-meer: een pen die je handschrift meteen omzet in Word-tekst. Is de techniek al zo ver? Niet zo lang Mobile Notetaker zijn eigen naam blijft herkennen als ‘Neteldier’.

Al direct lag ik met de meneer aan de andere kant van de lijn in de clinch. Een pen die handschrift omzet in tekstverwerkertekst? Ja, ja. Het zal wel. Al jaren jaagt men zo’n ding na. Zonder veel succes: de vakpers omschreef Logitechs Personal Digital Pen als ‘letterblinde schrijfsigaar’ en Siemens PenPhone als ‘inktloze frikadel’.

En dan zou het het veel kleinere bedrijfje Pegasus wel zijn gelukt, zoals de meneer aan de telefoon beweerde? Ik sprak met de meneer af dat hij een Mobile Notetaker zou opsturen. Dat varkentje wilde Delta wel eens wassen.

Test 1: de eerste kennismaking

Wat een grappig ding, denk je bij het uitpakken. Een soort wasknijper die je aan je blocnote moet klemmen. En een balpen met batterijen erin. Genoeglijk knorrend laten de bijgeleverde cd’tjes zich installeren op de pc. Het moet gezegd: als een zonnetje. Ik klik de wasknijper bovenaan een blocnote en begin te schrijven. Tot mijn verbazing noteert de wasknijper inderdaad trouw iedere pennenstreek die ik maak op papier. Op een enkel incident na: soms zijn de knijper en ik het oneens over waar het papier ophoudt. Maar ik kan ermee leven.

Test 2: tekst omzetten naar de computer

“Dan is het grote moment daar. 9K schijf is netjes als ik kun, Verbind de motet atv met de PC en klik op het knopje ’tekst omzetten’ ziehier het resultaat!

Nee, dat ging niet goed. Er had moeten staan: “Dan is het grote moment daar. Ik schrijf zo netjes als ik kan, verbind de Notetaker met de pc en klik op het knopje ’tekst omzetten’. Ziehier het resultaat!”

Hm. Het zal wel aan mij liggen. Ik probeer het nog een keer:

“De rector van deze universiteit heet Fokkema. Tijdens de Storm van vorige week werd de Mekel weg afgesloten voor verkeer.”

Kijk, kijk. Niet slecht.

Ik overhandig de pen aan een collega. Gedwee en geheel foutloos noteert Notetaker haar beledigingen: “Wat is dit voor belachelijk onding?” Snel verontschuldigt de collega zich. Handig. Grappig zeg!

Test 3: de studentenproef

“Ik heb geen mooi handschrift, hoor”, zegt derdejaars industrieel ontwerpen Oda Snoep, terwijl ze op verzoek van Delta de toverpen ter hand neemt. Toch herkent de computer vlekkeloos wat ze ermee schrijft: “Ik ben aan het studeren voor dynamica.”

Het ligt er maar aan wat voor handschrift je hebt. Derdejaars technische bestuurskunde Ward Italianer schrijft niet minder leesbaar dan Snoep. Toch verslikt Notetaker zich danig in zijn schrijfsels. “Homo geen product”, brabbelt Notetaker. “Geen toe-of wit toe 6 unie. Res g en.” Voor de duidelijkheid: Italianer had met de pen een rijtje ‘aspecten van marktwerking’ genoteerd.

Maak Notetaker niet uit voor bolknak of frikadel. Daarvoor is hij te betaalbaar (€ 197,50), te handzaam en, ook dat, werkt hij te goed. Meestal kun je hem aardig volgen. Meestal.

Maar a’ls het mis gaat, gaat het ook helemaal mis. Hilarisch wordt het als je hem zijn eigen naam laat lezen. Schrijf ‘Notetaker’, en hij leest ‘Hete tater’, ‘Grote tanker’ of ‘Neteldier’. En het hangt af van je handschrift: Met mijn ‘hund Schrift’ had hij moeite. Net als trouwens met scheef over de bladzijde geschreven tekst, Engelse woorden en leestekens. Notetaker is daardoor toch een beetje het vliegtuig dat van de honderd keer vliegen 99 keer in de lucht blijft. Best knap, maar het is het ook weer net niet.

Een beetje teleurgesteld stuur ik de toverstaf terug naar Lisse, van waaruit het per postorder in Nederland wordt verspreid. Het apparaat wil wel, maar de software kan het nog niet aan. Kom maar terug als je beter hebt leren lezen, fluister ik hem toe.

Mobile Notetaker (€ 197,50 incl. BTW) is te bestellen via www.rdsshop.nl.

www.notetaker.nl.

De Mobile Notetaker: gedwee, maar niet altijd foutloos. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Test 1: de eerste kennismaking

Test 2: tekst omzetten naar de computer

Hm. Het zal wel aan mij liggen. Ik probeer het nog een keer:

Kijk, kijk. Niet slecht.

Test 3: de studentenproef

Mobile Notetaker (€ 197,50 incl. BTW) is te bestellen via www.rdsshop.nl.

www.notetaker.nl.