De sterksten komen uit Delft

De populariteit van krachtsport groeit binnen de studentenwereld. In Delft leidde dat tot de oprichting van DSKV IJzersterk. Begin oktober won de al twee jaar actieve en sinds 16 oktober 2016 officiële vereniging het NSK powerlifting.

Joey Ma (23) overtrof bij de deadlift het Europees juniorenrecord.

Powerlifting is een van de haltersporten binnen de krachtsport, vertelt masterstudent engineering & policy analyses, Joey Ma. Het bestaat uit de onderdelen kniebuigen, bankdrukken en de deadlift: een gewicht van de grond tillen. “Zo’n vijftien jaar geleden was het nog een undergroundsport die niet door studenten werd beoefend. Nu zijn er zo’n zes à zeven studentenkrachtsportverenigingen in Nederland, het wordt steeds populairder. Ook bij vrouwen.”

Dat het studenten aanspreekt, vooral op de TU, verbaast hem niet: “Het is heel technisch. Je wilt zo efficiënt mogelijk een gewicht verplaatsen. En het is prestatiegericht.” Als regelmatige sportschoolbezoeker miste hij het competitieve element. “Ik werd in de fitnessruimte van de TU benaderd door degenen die IJzersterk wilden oprichten.” Hij hapte toe en bleek aanleg te hebben, want werd al tijdens zijn tweede wedstrijd Nederlands seniorenkampioen. “Ik vond dat een hele aparte, leuke ervaring. Ook qua sfeer: iedereen gunt elkaar succes. Het is een individuele sport, maar als je er samen met clubgenoten voor traint en aan wedstrijden deelneemt, krijg je toch een teamgevoel.”

Dit jaar won hij de nationale titel bij de junioren (19-23 jaar), werd hij zesde op het junioren-EK, vierde bij de World University Cup en tweede op het West-Europees kampioenschap in Turijn. Tijdens het NSK in Tilburg lukte het hem om het Europees juniorenrecord deadlift met 7,5 kilo te overtreffen door 295 kilo te tillen. Geen officieel erkend record, omdat het een nationale wedstrijd betrof. Mede dankzij Ma won IJzersterk wel de studentenclubtitel.

Bij die vereniging is hij nu wedstrijdcommissaris en hoofdcoach. “Wij groeien snel, hebben rond de veertig leden. Er is zelfs een wachtlijst. We hebben een selectieprocedure, al is die niet heel streng. We willen een bepaald groepsgevoel behouden en we willen actieve leden. Leden die als primaire sport krachtsport willen beoefenen, het liefst in wedstrijdverband. Geen roeiers of turners die bij ons wat kracht komen opdoen.”

Volgens Ma is de sport niet erg blessuregevoelig. “Je maakt altijd gecontroleerde bewegingen. Je staat op dezelfde plek, je weet welke oefening je moet doen en daar wijk je niet van af. Als het misgaat, vangen mensen om je heen het gewicht op. Bij een goede warming-up is het een heel veilige sport.” Of er persoonlijk nog meer in zit dan dat officieuze Europese record? “Ik ben net 23 geworden. In deze sport ligt je top rond je dertigste.”