De Starter: Somnox

Van samen slapen wordt niemand uitgeruster, toonde onderzoek onlangs aan. Neem Somnox in bed: een knuffelrobot die je helpt goed te slapen. Vier TU-alumni ontwierpen hem.

Kijk je liever naar een video over Somnox? Onder dit artikel vind je een link.

Industrieel ontwerper Julian Jagtenberg (21) had er niet eens zijn moeder met slaapproblemen voor nodig om een slaaprobot uit te vinden. De cijfers liegen er niet om: 76 procent van de bevolking haalt de aanbevolen acht uur slaap per nacht niet. “Eén op de vijf mensen slaapt zo slecht, dat ze overdag niet genoeg energie hebben en er uiteindelijk zelfs depressief van worden”, zegt Jagtenberg, “met alle ongewenste medicatie van dien.” Dus wekte hij met medestudenten Job Engel (EWI), Stijn Antonisse (3mE) en Wouter Kooyman van Guldener (EWI), die hij ontmoette in het robotica-instituut van de TU, anderhalf jaar geleden Somnox tot leven.

“Stom toeval”, zegt de industrieel ontwerper. Ze presenteerden een prototype van de robot op de minorbeurs, en werden opgepikt door de krant Delft op Zondag. Daarna regende het reacties; mensen bleken hem massaal te willen. “We besloten het even bij onze bachelortitels te laten, en stortten ons fulltime op het bedrijf dat we ervoor oprichtten. Vroegen subsidies aan, wonnen een paar prijzen en schraapten genoeg geld bij elkaar om nieuwe prototypes te bouwen én zelf te kunnen leven. Geen vetpot hoor; we wonen nog steeds in een studentenhuis en hebben minder inkomen dan de gemiddelde student met studiefinanciering. We stoppen zo veel mogelijk geld in ons bedrijf.”

De TU’ers vielen van het ene geluk in het andere

Inmiddels hebben ze tien mensen in dienst. Het ondernemingsplan schreven ze pas toen ze eenmaal binnen zaten bij YesDelft. “Wel raar: ben je als industrieel ontwerper opeens niet meer alleen maar bezig met je product, maar de helft van de tijd aan het ondernemen.”

Daarna vielen de TU’ers van het ene geluk in het andere. Zelfs internationale media als The Sun en de Britse Metro besteedden aandacht aan Somnox. “Fantastisch natuurlijk, maar ook link. Een Duits blad prees onze robot op basis van onze website aan als dé oplossing voor singles, en daar is hij nadrukkelijk niet voor bedoeld. Het is enorm belangrijk dat je je met precies genoeg informatie presenteert aan de buitenwereld én je patenten meteen regelt. Voor je het weet gaat er een Chinees mee aan de haal.”

Somnox is een organisch gevormd kussen, gevuld met hightech artificial intelligence-elektronica. De bedoeling is dat de gebruiker lekker met hem lepelt. Daarop wordt hij warm, en ziet of je wakker bent of slaapt. Somnox past zijn eigen ademhaling aan om de gebruiker op een meditatieve manier tot rust – en uiteindelijk in slaap te brengen. Naar wens speelt hij muziek af of leest een verhaal voor, en zwijgt zodra de gebruiker slaapt. Al die tijd blijft hij meten en zich aanpassen in ademhaling, tot hij zijn maatje van vlees en bloed ’s ochtends wekt met licht.

Inmiddels ontwerpen de oud-TU’ers aan het vierde prototype. De reacties van het testpanel zijn lovend, zelfs van degenen die dankzij Somnox dus níet meer romantisch lepelen met hun mensenpartner. Over grofweg een jaar moet hij voor ongeveer vijfhonderd euro te koop zijn voor het grote publiek. “Goedkoop voor een robot, maar een smak geld voor de meeste mensen, dus leasen kan ook”, aldus Jagtenberg. “In mei 2018 ligt Somnox bij duizenden mensen in bed.”

Bekijk ook onze video over Somnox.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl