Campus

De Starter: Elemental Water Makers

Ook al heb je een geweldig idee, niet iedereen staat te springen om met je samen te werken. Dat ondervonden de ondernemers van Elemental Water Makers.

Sid Vollebregt (links) en Reinoud Feenstra: “Alles duurt altijd langer dan je denkt.”

“Wij dachten dat iedereen op ons idee zat te wachten. We waren erg naïef.” Sid Vollebregt moet lachen als hij terugdenkt aan zijn eerste schreden als ondernemer, nu drie jaar geleden. Samen met Reinoud Feenstra had Vollebregt de master sustainable energy technology afgerond. Voor hun opleiding maakte het tweetal een ontziltingsinstallatie op Bali met een filtratiesysteem, dat werkte met omgekeerde osmose. De benodigde energie voor het zuiveringsproces haalde de installatie uit zonnepanelen.


“Het systeem zat zo ongeveer met tiewraps en ducttape aan elkaar, maar het werkte. We zetten per dag vijfentwintighonderd liter brakwater om in drinkwater.” Het smaakte naar meer. Vollebregt en Feenstra startten het bedrijf Elemental Water Makers. Ze gingen de boer op met hun idee; zoet water produceren met duurzame energie op locaties met drinkwaterschaarste en een hoge energieprijs. Daar zou de terugverdientijd het kortst zijn.


Als eerst gingen de Delftenaren langs bij een leverancier van waterfilters. “Wat willen jullie van ons, kregen we daar te horen. Dat wisten we zelf ook niet”, lacht Vollebregt. “Nu bereiden we ons veel beter voor op gesprekken.”


‘Als nieuwkomer mocht je geen water verkopen’


De eerste uitdaging was bepalen wie de klant zou worden. “Shell, Coca Cola, ontwikkelingsorganisaties. De techniek kan voor tal van partijen interessant zijn. Wij besloten ons te richten op hotels. Die betalen namelijk het meest voor hun drinkwater, omdat ze van overheden meestal zeer commerciële tarieven opgelegd krijgen.”


Vervolgens de locatie. “We kwamen met een lijst van vijf interessante plekken. De Canarische Eilanden, Balearen, Nederlandse Antillen, Kaapverdië en de Maagdeneilanden. We zijn overal heen gegaan.” Een eco-resort op Lanzarote leek hun eerste klant te worden. “Maar een lokale wateraanbieder had een monopoliepositie. Als nieuwkomer mocht je geen water verkopen. Dat was een wijze les. We zijn ons meer gaan verdiepen in de regelgeving op interessante locaties.”


Op de Maagdeneilanden hadden de ondernemers meer succes. Vorige maand openden ze daar hun eerste installatie. Hij is voorzien van 75 vierkante meter zonnepanelen en produceert dagelijks 12,5 duizend liter zoet water. “En we hebben offertes gemaakt voor nog vijf hotels. We bouwen een portfolio en zetten steeds grotere projecten op. Daarna willen we uitbreiden naar andere regio’s, zoals Kaapverdië en Spanje. Volgens mijn eerste roadmap zouden we nu al een miljoenenomzet hebben. Maar dat is ook een les: alles duurt altijd langer dan je denkt.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.