De sleurhut uit het slop

Een caravan? Voor je vakantie? Yeah, right. Alumnus luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Rick Lenssen (26) en oud-student construction management and engineering Boy Trip (24) van E-Trailer zijn vastberaden: ze willen de sleurhut uit het slop trekken.

Dit willen ze doen met behulp van technische hoogstandjes van het Nuon Solar Team, die het voertuig vanaf nu ‘slim’ moeten maken.

Twee jaar lang was Rick Lenssen lid van het Nuon Solar Team van de TU. Na dat avontuur was hij niet meer te stuiten, en besloot – samen met zijn compagnon Boy Trip – de technologie toe te passen in andere voertuigen. “Een caravan leek het meest geschikt”, aldus Lenssen. Het meest dankbaar, ook, met een sterk verouderde markt waar nog heel wat eer te behalen valt. Om over de doelgroep rond de pensioengerechtigde leeftijd maar niet te spreken, die volgens de ondernemers niets liever doet dan zijn buurman aan de andere kant van de campingheg de loef afsteken met de nieuwste gadgets.

App houdt caravan in de gaten

Sinds maart van dit jaar ligt hun SMART-Trailer in de schappen: een app die met behulp van sensoren je caravan continu in de gaten houdt tijdens het reizen. Hij controleert onder meer de bandenspanning, de temperatuur van de remmen en of hij wel waterpas staat – best handig tegen omkiepen. Hoe uitgebreid je het pakket wilt hebben, hangt af van wat je ervoor wilt betalen. Het basispakket kost zo’n 120 euro, en wordt nog altijd aangevuld met nieuwe (betaalde) modules.

“SMART-Trailer is eigenlijk onderdeel van een drietrapsraket”, legt Lenssen uit. “De app is een onderdeel van de E-Trailer (een elektrisch aangedreven caravan), die op zijn beurt E-Brake bij zich draagt, een vernuftig remsysteem voor de caravan. Aanvankelijk wilden we meteen beginnen met de ontwikkeling van die elektrische caravan. Maar toen kregen we de RDW op ons dak. Onze techniek viel namelijk buiten alle regelgeving voor voertuigen. We kregen hem dus niet zomaar op de weg.”

Duurzaam label

Wachten tot die regelgeving er komt duurt eindeloos, dus besloot het tweetal hun vinding op te breken in drie deelproducten. “Zo hielden we de cashflow in stand, en zijn we van vijf man personeel in 2015, inmiddels uitgegroeid tot 25 werknemers. Nog geen vetpot, maar we verdienen er meer mee dan het bedrag van de studiefinanciering.” Mede dankzij het Climate-KIC Label dat ze kregen overigens, vanwege het duurzame karakter van hun E-Trailer. Door zijn eigen, elektrische aandrijving en remsysteem, kan hij namelijk met gemak achter een kleine, lichte auto.

De inkomsten uit het eerste deelproduct, de SMART-Trailer-app, komen eigenlijk nu pas een beetje op gang. “Mensen halen hun caravans as we speak uit de stalling, om hem klaar te maken voor de zomer”, zegt Lenssen. “Maar dat we het voor elkaar hebben gekregen om Smart-Trailer binnen een halfjaar na het eerste idee al in de schappen te hebben, is een succes op zich.”

De toekomst kan niet stuk, denkt hij. “Over vijf jaar hebben we de Europese caravanmarkt veroverd, en werken we aan Australië. Ook de Verenigde Staten staan op de planning, want daar rijdt 75 procent van alle caravans wereldwijd.”