De schaats van Hol is het gesprek van de dag

,,Op de televisie zei ik dat er zeker records mee gebroken gaan worden. Dat was natuurlijk een beetje overdreven, maar ik geloof wel in mijn schaats”, zegt Hol over de innovatieve klapschaats die bij hem thuis op de vensterbank staat. ,,Ik vergelijk het met de Tour de France van 1988 waar Greg Lemond voor het eerst met een triathlonstuur van start ging. Toen was er ook een heleboel gezeik. Nu rijdt niemand meer een tijdrit zonder zo’n stuur.”

Verschillende schaatsers die dicht tegen de kernploeg aanzitten, rijden al met de klapschaats. Ook Falco Zandstra, die al op vorige Olympische Spelen in Noorwegen met een ander innovatief schaatsmodel van Raps reed, is zeer geïnteresseerd. ,,Zo vlak voor het schaatsseizoen is het risico natuurlijk te groot om naar mijn model over te stappen. Maar volgend seizoen zegt hij er mee te gaan trainen”, aldus Hol.

De marathonschaatser van Portugese afkomst Fausto de Meirreiros heeft al gezegd een eventuele Elfstedentocht op deze schaatsen te gaan winnen. De topschaatser doet deze winter onder de Portugese vlag mee aan het wereldkampioenschap.

,,Dan kijkt heel Nederland naar mijn schaatsen. Ik ga als toeschouwer ook naar wedstrijden in het land. Een overwinning van iemand op mijn schaatsen is ook een overwinning van mij”, zegt Hol, die eerder bij twee andere bedrijven voor een stageplaats werd afgewezen.

,,Nu ben ik natuurljk hartstikke blij dat ik tot twee keer toe ben afgewezen”, aldus de 23-jarige student die uiteindelijk bij schaatsfabrikant Raps aan de slag ging. De fabrikant staat bekend om innovaties op schaatsgebied. Voor het schaatsijzer en de schoen heeft het bedrijf al meerdere vindingen gepatenteerd. De ontwikkeling van het klapmechnanisme dat tussen het schaatsijzer en de schoen zit, was vervolgens bestemd voor Hol.
Hype

Het principe van de klapschaats is al eerder bij de studie bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam bedacht. Bij de klapschaats werkt de kuitspier mee aan de afzet en wordt meer energie geleverd. ,,Die vinding was een aantal jaar geleden een ware ‘hype’ in de schaatswereld. Alleen bleef het steken in de constructieve uitvoering. In Amsterdam hadden ze daar de ballen verstand van. Hun prototype was bij wijze van spreken in een schuurtje met een Black en Decker in elkaar gedraaid. Dat kan ik beter, dacht ik”, aldus Hol, die in nog geen drie weken het klapmechanisme ontwikkelde.

Wedstrijdschaatsers testten vervolgens in juni het nieuwe prototype op de enige plaats waar in de zomer kunstijs ligt, een ijshockeybaan in Den Bosch. Na een half uurtje wennen, accelereerden de schaatsers al sneller dan voorheen.

De schaatsen die 2.400 gulden per paar kosten en waarvan maar vijftig paar geproduceerd zijn, bestaan uit geavanceerde materialen. Het klapmechanisme is gemaakt van aluminium uit de vliegtuigindustrie. Op de geleidingen zit teflon. En de lagers zijn ingepakt om vervuiling tegen te gaan.
Bloedjemooi

,,Het prototype zag er niet uit, maar het werkte wel. De uiteindelijke schaats is nu bloedjemooi.” De student vervolgt: ,,De eerste serie schaatsen was maar net op tijd klaar. De laatste weken zijn slopend geweest. Ik ben overal zelf achter aan gegaan. Ik heb ze ook zelf in elkaar gezet. Daar keken mijn begeleiders bij IO wel gek van op. Het teflon plakte ik zelf op de geleiding. Het was bij Raps ook al een heksenketel omdat het schaatsseizoen begon. Na deze vijftig paar zoeken ze maar iemand anders voor de productie. En dit was alleen nog maar mijn stage”, zegt Hol, die met het nog verder optimaliseren van het ontwerp hoopt af te studeren.

Hol besluit: ,,Schaatsen is een wereldsport in Nederland. Het slaat aan bij het gewone volk. Ik voelde in het begin de bui al hangen. Deze schaats heeft een enorme promotionele waarde voor de TU. Daarom heeft de universiteit de persconferentie zo groot aangepakt. Ik was al een week van tevoren zenuwachtig. Op de televisie zag ik er dan ook wel erg moe en gestresst uit.”

,

,,Mijn klapschaats is in de schaatswereld het gesprek van de dag”, zegt student industrieel ontwerpen Diederik Hol. Het produkt van de stage-opdracht bij schaatsfabrikant Raps was vorige week in totaal acht minuten op televisie en haalde verscheidene kranten. De vijfdejaars glundert: ,,Sommigen zeggen dat ik nu vlug een eigen ontwerpbureau moet beginnen met die naamsbekendheid.”