Wetenschap

De satelliet als meteropnemer

Over een paar jaar is de energievoorziening geprivatiseerd, net als nu de telecommunicatie. Dan kan het elektriciteitsverbruik worden gemeten met behulp van satellieten.

Een systeem hiervoor is ontwikkeld bij de postdoctorale opleiding SpaceTech, onder leiding van prof.dipl.ing. H. Stoewer. ,,De deelnemers aan de onderzoekschool moeten gezamenlijk een project bedenken op het gebied van ruimtevaart-technologie”, licht hij toe. ,,Hiervoor moeten ze eerst een marktanalyse doen, om te forceren dat ze een onderzoek doen dat dicht bij de markt ligt.”

Het project van vorig jaar, het eerste jaar van de opleiding, was BAS-SAT (BusinessSpace Automated Services – Satellite). Een satellietsysteem dat het elektriciteitsverbruik kan meten. ,,Tot nu toe is de overheid de enige aanbieder van energie. Maar net als bij de telecommunicatie zal de gebruiker binnenkort kunnen kiezen tussen een aantal verschillende aanbieders.”

,,Als het zover is, kan het natuurlijk gebeuren dat een consument van aanbieder wil veranderen om gebruik te maken van een speciale aanbieding. Op dat moment moeten de gegevens van de gebruiker bekend zijn, zowel bij het nieuwe als bij het oude elektriciteitsbedrijf. In de meeste gevallen kan dan iemand langskomen om de meterstand op te nemen. Maar voor enkele miljoenen gebruikers blijkt het goedkoper te zijn om de meterstand via satelliet op te nemen. Dit geldt vooral voor grote bedrijven of mensen die afgelegen wonen.” Om de meterstand op te nemen wordt een zendertje op de meterkast geplaatst, dat gegevens doorgeeft aan de satelliet. De satelliet stuurt ze vervolgens weer naar de energiebedrijven. ,,Een dergelijk systeem blijkt ook veel betrouwbaarder te zijn dan bijvoorbeeld een GSM-verbinding. Van een satelliet weet je altijd precies wanneer hij ergens is.”
Bank

Min of meer door toeval wordt het systeem nu ook echt in gebruik genomen. ,,Een van de deelnemers kwam uit Canada”, zo zegt Stoewer. ,,Het bedrijf waar hij voor werkt had contact met het Amerikaanse bedrijf Direct Broadcast Satellite Industries (DBSI). Dat bedrijf bleek ook met precies hetzelfde onderzoek bezig te zijn.”

,,DBSI kreeg onze resultaten en ging daarmee naar de bank. Toen de bank zag dat een universiteit aan de andere kant van de wereld tot precies dezelfde conclusie was gekomen, besloten zij wat meer vertrouwen te hechten aan het plan. DBSI kreeg een krediet van 90 miljoen dollar. Voor een dergelijk project is dat nog niet genoeg, dus nu zijn ze op zoek naar bedrijven die deel willen nemen. Hun plan is om in ieder geval voor het jaar 2000 een wereldwijd netwerk met zes satellieten te hebben.”

Bank