Campus

De Salami

Kunst of beton? Met deze vraag begint de speurtocht naar het verhaal achter de betonnen blokken voor de Aula. ,,Het is zeker kunst”, volgens J. Rouss van het architectenbureau Van de Broek & Bakema dat de Aula heeft ontworpen.

,,Ik geloof dat de kunstenaar ene Carel Visser is”. Het kunstwerk, getiteld Salami, is inderdaad een echte Carel Visser. Het is in 1966 in het kader van de één-procentsregeling (één procent van de bouwkosten mag aan beeldende kunst besteed) gemaakt.

Visser maakte meerdere Salami’s, massief metalen of betonnen balken waarvan hij de helft intact laat en de andere helft in zes of acht stukken zaagt. Deze stukken last hij zodanig aan elkaar en aan de gave balk dat ze lijken te vallen.

Op de vraag waar de naam Salami vandaan komt, antwoordt de nu 66-jarige Visser: ,,Een Salami bestaat uit een lang basiselement waar ik als het ware schijfjes vanaf snij, zodat er een stapeltje ontstaat. De titel heb ik achteraf gegeven en dekt volledig de lading van het kunstwerk.”

,,De Aula maakte een soort indruk op mij van happen, een monster met een onderkaak en een bovenkaak. Ik kreeg zin om er een zwaard in te steken. Dit was een soort tegenbeweging. Ik was al een tiental jaren met een Salami bezig en toen ik rond de Aula liep zag ik opeens wat ik ging maken; hoe zwaar en hoe groot het werd. Uit een reactie op het gebouw is het idee van deze Salami ontstaan.”

De maker van het beeldhouwwerk studeerde ooit een jaar bouwkunde in Delft en volgde lessen aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Begin jaren vijftig maakte hij plastieken. Later maakte hij vooral horizontale beeldhouwwerken. Typerend voor deze kunstwerken is dat hij standaardvormen, zoals cirkels of vierkanten, bewerkt door hier allerlei vormen overheen te leggen.

Visser heeft veel soorten kunstwerken gemaakt zoals traditionele beelden, opstapelingen van voorwerpen en collages. Hij ontving de Staatsprijs voor Beeldende Kunst en Architectuur in 1971.

De blokken zijn dus wel degelijk kunst, van beton, en iedereen die het over de betonnen blokken voor de Aula heeft, bedoelt de Salami van Carel Visser. (M.v.d.W.)

Mariëlle van de Wetering

Kunst of beton? Met deze vraag begint de speurtocht naar het verhaal achter de betonnen blokken voor de Aula. ,,Het is zeker kunst”, volgens J. Rouss van het architectenbureau Van de Broek & Bakema dat de Aula heeft ontworpen. ,,Ik geloof dat de kunstenaar ene Carel Visser is”. Het kunstwerk, getiteld Salami, is inderdaad een echte Carel Visser. Het is in 1966 in het kader van de één-procentsregeling (één procent van de bouwkosten mag aan beeldende kunst besteed) gemaakt.

Visser maakte meerdere Salami’s, massief metalen of betonnen balken waarvan hij de helft intact laat en de andere helft in zes of acht stukken zaagt. Deze stukken last hij zodanig aan elkaar en aan de gave balk dat ze lijken te vallen.

Op de vraag waar de naam Salami vandaan komt, antwoordt de nu 66-jarige Visser: ,,Een Salami bestaat uit een lang basiselement waar ik als het ware schijfjes vanaf snij, zodat er een stapeltje ontstaat. De titel heb ik achteraf gegeven en dekt volledig de lading van het kunstwerk.”

,,De Aula maakte een soort indruk op mij van happen, een monster met een onderkaak en een bovenkaak. Ik kreeg zin om er een zwaard in te steken. Dit was een soort tegenbeweging. Ik was al een tiental jaren met een Salami bezig en toen ik rond de Aula liep zag ik opeens wat ik ging maken; hoe zwaar en hoe groot het werd. Uit een reactie op het gebouw is het idee van deze Salami ontstaan.”

De maker van het beeldhouwwerk studeerde ooit een jaar bouwkunde in Delft en volgde lessen aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Begin jaren vijftig maakte hij plastieken. Later maakte hij vooral horizontale beeldhouwwerken. Typerend voor deze kunstwerken is dat hij standaardvormen, zoals cirkels of vierkanten, bewerkt door hier allerlei vormen overheen te leggen.

Visser heeft veel soorten kunstwerken gemaakt zoals traditionele beelden, opstapelingen van voorwerpen en collages. Hij ontving de Staatsprijs voor Beeldende Kunst en Architectuur in 1971.

De blokken zijn dus wel degelijk kunst, van beton, en iedereen die het over de betonnen blokken voor de Aula heeft, bedoelt de Salami van Carel Visser. (M.v.d.W.)

Mariëlle van de Wetering

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.