De Pot op – Oude Delft 26

De twaalf bewoonsters van Oude Delft 26 beschikken over drie toiletten, op iedere verdieping één. De toiletbril van de wc op de begane grond is geschonken door bewoners van Oude Delft 223.

In het deksel staat het logo van OD26. Het is een echt damestoilet met een verjaardagskalender en een wc-boek. Er wordt volgens bewoonster Lotje vooral in geschreven wanneer men dronken uit Lorre komt. Nadeel voor de bewoonsters van de benedenverdieping is dat dit toilet de eerste stop is na een avondje stevig doordrinken. Elke week wordt er wel een keer in gekotst.

Bron van de ongerustheid is een vermeende ´flinke korting in financiering en personele middelen’ bij het Delft Centre for Entrepreneurship (DCE). “De staf die de minoren heeft opgezet en coördineert is echter gereduceerd van 8 naar momenteel 3 man, aflopend naar 2. Ook alle student-assistenten zijn/worden weggestuurd”, schrijft de sr.

Onderwijskwaliteit
Gevolg zou zijn dat de onderwijskwaliteit wordt aangetast, dat het DCE zijn coördinerende taak op het vlak van ondernemerschapsonderwijs niet kan uitvoeren en geen contacten meer kan leggen met bedrijven. De SR vraag het cvb daarom om extra financiële dan wel personele steun en wijst erop dat de drie minoren van het DCE elke jaar als eerste vol zitten en dat in de visie van de TU Delft ondernemerschap een heel belangrijke plaats heeft.

Pro-actief
Bij de bespreking van de brief, afgelopen maandag tijdens overleg van de sr met het cvb, bleek dat de sr er heel vroeg bij is en dat de situatie van het DCE een onverwacht speciaal geval is. Volgens collegelid Paul Rullmann ‘moet het voorstel nog bij ons komen’. “Jullie zijn buitengewoon pro-actief.”

Samenloop
Hij kon zich de ongerustheid wel voorstellen en stelde dat de situatie van het DCE door een samenloop van ontwikkelingen is ontstaan. In afwachting van een nieuw systeem van financiële toewijzing zijn de budgetten van de beheerseenheden (faculteiten en diensten) bevroren. Het cvb is nu bezig de verrekening van het onderwijs te regelen tussen faculteiten, omdat bijvoorbeeld TBM vakken geeft voor studenten van verschillende faculteiten. Daarbovenop komt nu als complicatie dat het DCE onderdeel wordt van TBM, terwijl het budget is bevroren.

Hard
Rullmann verzekerde dat uitkleden van het DCE niet de bedoeling is. “We hebben DCE opgebouwd, zijn er trots op en willen ondernemerschap in de studie handhaven. Ik maak me er hard voor DCE.”