De Parijs-Roubaix van de zondagmorgencompetitie

Zondagmorgen op de fiets, hobbelend over de klinkers. De zondagmorgencompetitie van de Delftse wielervereniging Wtos roept een mooi plaatje op.

“De zondagmorgencompetitie is een aantal jaren geleden opgericht, omdat er behoefte was aan wedstrijden die niet te ver weg waren”, zegt Wouter Betting, organisator van het evenement. “Veel renners wilden wel een wedstrijd rijden, maar moesten daarvoor half Nederland door reizen. Toen is met een aantal regionale clubs besloten de zondagmorgencompetitie op te zetten. Ook Wtos heeft deze competitie al een aantal keer georganiseerd.”

In totaal deden afgelopen zondag 29 B-rijders en vijf A-rijders mee. “De A-rijders zijn de beste amateurs, daarna heb je de B- en de C-rijders”, legt Betting uit. “Bij de A-rijders is Rien Schuurhuis van Wtos eerste geworden. Bij de B-rijders was de beste Wtos-renner Stijn Schoen, hij eindigde als tweede.”

De zondagmorgencompetitie in Delft is bijzonder, omdat Wtos geen eigen clubparcours heeft. Betting: “De renners moeten over de klinkers bij het sportcentrum en de Bouwkundefaculteit. Sommige renners mijden daarom deze wedstrijd: we zijn een beetje de Parijs-Roubaix van de zondagmorgencompetitie.” (EL)