De OWee volgen via je computer, hoe dan?

Geen duizenden studenten in de stad, maar duizenden studenten achter hun computer. De OWee vindt dit jaar deels online plaats. Hoe ziet zo’n digitale ontvangstweek eruit?

Het OWee-bestuur met Mennolt Verhaar (derde van links) en Melanie de Reus (derde van rechts). (Foto: OWee 2020)

Hoewel het OWee bestuur al vermoedde dat de ontvangstweek niet door zou gaan zoals die de afgelopen 46 keer werd georganiseerd, kwam het nieuws dat alle grote evenementen tot 1 september zijn verboden toch hard aan. “Er is wel een traantje gelaten”, vertelt vicevoorzitter en hoofd communicatie Mennolt Verhaar. Gelukkig maakte teleurstelling snel plaats voor enthousiasme en werd binnen enkele weken een nieuwe variant van de OWee op touw gezet.
“Want ergens is het ook heel bijzonder’’, vindt medebestuurslid Melanie de Reus (secretaris en hoofd deelnemers). “We mogen iets organiseren wat nog nooit eerder is gedaan.”

Digitaal
De digitale OWee, die plaatsvindt van 14 tot en met 16 augustus, heeft een herkenbare programmering. Verhaar: “Veel elementen zijn behouden, maar anders vormgegeven. Denk aan de centrale opening, collegetour en het presidentenforum.”
Formats die zich uitstekend lenen voor een digitaal platform, maar hoe ervaar je het studentenleven achter een scherm? Preimeppen, een cantus of dansen tot de zon opkomt zit er niet in. “Dat klopt, daarom richten we ons platform zo in dat alle studentenverenigingen op een eigen pagina de mogelijkheid krijgen om gedurende de dag live uit te zenden”, legt Verhaar uit.  Studenten kiezen vervolgens zelf waar ze een kijkje nemen en kunnen via de chat vragen stellen.

‘Een DJ set op het dak van EWI, compleet met drones’

“Maar dat is niet alles, er staat nog veel meer op de planning. Een online kookworkshop, de OWee roadshow waarbij we live uitzenden op locatie en een DJ set op het dak van de faculteit EWI, compleet met drones”, vertelt Verhaar enthousiast. “We willen de studenten zoveel mogelijk geven wat ze normaal ook krijgen, maar dan digitaal.”

Dat betekent dat studenten ook online in groepjes van tien worden ingedeeld. De Reus: “We hopen dat studenten, ondanks de digitale barrière waardevolle connecties opdoen. Dat als ze gaan studeren, ze er negen vrienden bij hebben.” Om het opbouwen van een band te stimuleren, wordt daarom tijdens het aanmeldproces een matchingcomponent ingebouwd. Zo worden studenten van dezelfde studie en met dezelfde interesses bij elkaar geplaatst.

Zeven ontvangstdagen
Om de studenten na de digitale OWee ook fysiek met elkaar kennis te laten maken, organiseert het bestuur zeven ontvangstdagen. Mits de richtlijnen van het RIVM het toestaan, krijgen per dag 450 eerstejaars de kans om Delft te ontdekken. Hiervoor worden de mentorgroepen verdeeld over de campus en de stad. In de stad spelen de eerstejaars een city escape en lopen ze via een vaste wandelroute langs verschillende studentenverenigingen en bezienswaardigheden.

Een flinke logistieke operatie, want hoe waarborg je de veiligheid van studenten en inwoners? “Hierover zijn we continu  in gesprek met de gemeente”, legt Verhaar uit. “Samen kijken we naar wat we studenten binnen de richtlijnen kunnen aanbieden.”

Of er eind augustus rondleidingen op sociëteiten kunnen worden gegeven is onbekend. De Reus: “Dat is echt afhankelijk van de regels op dat moment.”

OWee-tas thuisbezorgd
Ook studieverenigingen zijn nauw betrokken bij het verwelkomen van eerstejaars. Verhaar: “Tijdens de fysieke ontvangstdagen verzorgen zij een lunch op de campus en ze bieden een digitaal programma aan op de dagen dat groepen niet fysiek in Delft aanwezig zijn.Ook worden in deze week de eerstejaarsweekenden georganiseerd die normaal voorafgaand aan de OWee plaatsvinden.

Ondanks het alternatieve programma, hopen Verhaar en De Reus dat studenten zich toch aanmelden. Leuke bijkomstigheid? De OWee-tas vol gadgets, flyers en benodigdheden voor tijdens de digitale OWee krijgen studenten dit jaar gewoon thuisbezorgd.

• De OWee vindt dit jaar online plaats van 14 tot en met 16 augustus. Aanmelden kan vanaf 15 juni via de website.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl