De OWee in beeld: het corona-effect

Tijdens de fysieke OWee blikken we dagelijks terug op vorig jaar. Hoe zagen de campus en de stad er toen uit? Een overzicht in beeld.

Vorig jaar stond Delta met een stand op de infomarkt. De plek is nu bezet door de kippenboer. (Foto’s Marjolein van der Veldt)

Op de kleine foto (rechts onderin) het TU Delft logo met op de achtergrond de entree van het Basecamp, waar mentorgroepjes vorig jaar samen kwamen voor ontbijt en lunch. Dit jaar is er geen Basecamp, maar een Delft Community Terras (op het parkeerterrein naast de Library). OWee deelnemers sluiten hier met hun groepje de dag af. Ook Delftenaren zijn, na aanmelding, welkom. Het terras is tot en met zondag 23 augustus toegankelijk. Reserveren kan hier na 15:00 uur op de dag zelf.

Fotovergelijking%20Dag%201.jpg

Traditiegetrouw begint de officiële OWee met het zingen van de studieverenigingsliederen. Eerstejaars leren leuzen als ‘Wij worden toch jouw baas’ tijdens het eerstejaarsweekend voorafgaand aan de OWee. Dit jaar gaat het anders. Zo vindt het eerstejaarsweekend online en na de ontvangstweek plaats en is samenkomen in grote groepen uit den boze. Toch heeft studievereniging Curius (technische bestuurskunde) een oplossing gevonden. “We leren het de eerstejaars online tijdens het eerstejaarsweekend en proberen het tijdens de fysieke OWee op het community terras een beetje te hypen”, laat het bestuur weten.

Fotovergelijking%20Dag%202_0.jpg

Lunchen met op de achtergrond opzwepende muziek. Waar het Mekelpark vorig jaar de centrale ontmoetingsplaats was voor mentorgroepjes, doorkruisen eerstejaars het park nu alleen op weg naar hun volgende bestemming: de infomarkt bij X of een drankje op het OWee Community terras.

Fotovergelijking%20Dag%203.jpg

Op de plek waar Delftse studentenverenigingen zich vorig jaar massaal presenteerden, prijzen nu marktlooplui hun waar aan. De informatiemarkt vond dit jaar plaats op en rondom sport- en cultuurcentrum X. Verenigingen hebben er een eigen kraampje, net als ieder jaar, maar wat opvalt zijn de verschillen. Mensen moet anderhalve meter afstand van elkaar houden en vanwege kabinetsmaatregelen is het verboden voor verenigingen om te promoten of leden in te schrijven. Verenigingen jagen daarom vooral op leden via social media.

thumbnail_IMG_20200820_122706.jpg

Op zondag trapt de OWee normaal gesproken af met het Schiediner en een parade. Langs de Schie staan tientallen picknicktafels met eromheen uitgelaten eerstejaars die kijken naar stoet van verenigingen die langs hen trekt. De parade trekt altijd veel bekijks: niet alleen studenten, maar ook inwoners van Delft vergapen zich aan de roeiboten en trampolines op wielen. Dit jaar is de Oostsingel verlaten. Buurtbewoners genieten in de voortuin of op het balkon van de avondzon terwijl verenigingen zich online presenteren aan de nieuwe lichting studenten.

Fotovergelijking%20Dag%205.jpg

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt