De Nuna als telefoonoplader

Strandbezoekers in Scheveningen konden gisteren hun smartphones, tablets en andere mobiele apparaten opladen met energie van zonnewagen Nuna. “We hebben mensen laten zien dat het kan: je telefoon opladen op het strand.”

De studenten van het Delftse Nuon Solar Team hadden van te voren bedacht dat de zonnepanelen van de Nuna tot wel honderdvijftig mobiele apparaten tegelijk zou kunnen opladen, vertelt teamlid Winnifred Noorlander. “Maar de zon scheen zo fel dat er wel driehonderd aan hadden gekund.”

Hadden, want het bleek gisteren al onmogelijk om honderdvijftig telefoons met lege batterijen tegelijk te vinden. Daardoor is het niet gelukt om het piekvermogen van de zonnewagen te testen, één van de doelen van de actiedag op het strand. De studenten verwachtten dat dat op 1,5 kilowatt zou liggen.

Toch spreekt Noorlander van een succes. “We hebben veel positieve reacties gehad. En we hebben laten zien dat het kan: je telefoon opladen op het strand, met zonne-energie. Telefoons hadden maar een half uurtje nodig om weer helemaal vol te zijn.”