Wetenschap

De Master: Maaike van Alphen

Run maar eens een vrachtwagenbedrijf. Met hoge loonkosten, vaste bezorgmomenten en allerlei wet- en regelgeving over rijtijden, die allemaal op elkaar afgestemd moeten worden. Gelukkig heb je daar wiskundigen voor, zoals Maaike van Alphen (25).

• Onderzoek: ‘Optimizing truck driver schedules with dependent working shifts, drivers’ legislation, and multiple time windows’
  • Eindcijfer: 8,5

Een wiskundig vraagstuk is per definitie een uitdaging, of je nou affiniteit hebt met de praktische toepassing, of niet. Voor wiskundig ingenieur Maaike van Alphen, tenminste. Zeg optimalisatie, en ze staat te springen. En zo studeerde ze onlangs, na wat omzwervingen via Bouwkunde en Civiele Techniek, af bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, op de vraag hoe je zo efficiënt en goedkoop mogelijke werkroosters berekent voor vrachtwagenchauffeurs.

Die werkroosters zijn namelijk nogal een puzzel, zeker wanneer je zo min mogelijk dure chauffeursuren wilt inzetten. “Vrachtwagenbedrijven hebben enerzijds te maken met klanten die hun goederen in een bepaald tijdvak geleverd willen hebben, en anderzijds een gecompliceerde Europese werk- en rijtijdenwet en soms lange laad- en lostijden. Daarnaast zijn chauffeurs soms van elkaar afhankelijk. Sommigen rijden alleen in bepaalde gebieden en moeten dus trailers van chauffeurs uit het andere gebied overnemen, of ze moeten wachten op het laden en lossen van die trailer”, aldus Van Alphen.

Onderweg naar de klant moeten ze dan ook nog voldoende pauze hebben genomen én niet te lang achter elkaar hebben gereden. “Het is ontzettend moeilijk om daar een algoritme voor te schrijven.”

Een rekenmethode die rekening houdt met ál die aspecten, zou dagenlange rekentijd nodig kunnen hebben. Dus zocht ze naar de optimale oplossing. Ze adviseerde het softwarebedrijf dat deze rekenmodellen maakt, op welke punten het de verschillende onderdelen in de truckwereld kan optimaliseren. “Zodat de tijdvakken voor bezorging beter in de schema’s van de chauffeurs passen, bijvoorbeeld.” Daarvoor rekende ze de al bestaande algoritmen door, én bedacht welke oplossingsmethoden maar beter verbeterd konden worden. Geen directe oplossing voor vrachtwagenbedrijven dus, maar een handleiding voor een beter softwareproduct.

Heerlijk, vond ze, om zo theoretisch bezig te zijn. “In mijn eerdere studies had ik na mijn bachelor het gevoel dat de nadruk toch meer op de praktijk lag. Nu, bij wiskunde, heb ik uiteindelijk zelfs dertig punten aan vakken extra gedaan.”