Campus

De ligfiets: van eitje tot raspaard

Een ligfiets met de voordelen van een reguliere fiets. Geert van der Weide, zesdejaars bouwkunde, heeft een serie frames klaarliggen om af te monteren naar wens van de klant.

Een ligfiets is niet zo maar een fiets, maar een high-tech tweewieler.

,,Het is een dure hobby en ik bedacht dat het slimmer zou zijn om een serie fietsen te bouwen dan telkens één”, motiveert Geert van der Weide zijn besluit om van zijn hobby zijn werk te maken. De aanschaf van lasapparatuur en materiaal kostten nu eenmaal het nodige geld. Onlangs is van één van zijn ontwerpen de eerste serie voor verkoop gereed gekomen.

Voordat Van der Weide naar Delft kwam, studeerde hij een jaar werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Voor een cursus materiaalbewerking bouwde hij daar een Flevobike, een voorwielaangedreven, in het midden scharnierende, geveerde ligfiets. De Flevobike is het raspaardje onder de ligfietsen. De grote uitdaging is om het beestje op de goede koers te houden. Sturen doe je door je gewicht te verplaatsen en het kost nogal wat training voordat je de fiets onder controle hebt. Pas na een duizendtal kilometers voel je je veilig op het ook voor het oog aantrekkelijke model.

Het draaipunt van het voorwiel zit onder de stoel van de Flevobike en dat geeft gelegenheid om de fiets voorwielaandrijving te geven. Veel van de ruim dertig andere merken ligfietsen hebben, om constructietechnische redenen, achterwielaandrijving. Dat resulteert echter in een ketting van een meter of drie met alle nadelen van onderhoud en breukgevaar van dien.


Figuur 1 De grote uitdaging is om het beestje op koers te houden

De Flevobike beviel Van der Weide goed en op dit concept borduurde hij dan ook voort. Sinds november 1994 produceert hij de Special, een kruising tussen een Flevobike en een reguliere fiets. ,,Het voordeel van de Special is dat je er sneller op leert fietsen dan op een Flevobike”, zegt Van der Weide. ,,Uit zichzelf wil de fiets rechtdoor. Door het speciale stuursysteem waarbij de zitting omhoogkomt, kun je er binnen een half uur al mee overweg.”

Omdat de wielbasis te vergelijken is met een reguliere fiets, kan de Special met een fietsendrager mee achterop de auto en kan hij net als elke andere fiets in het rek gezet worden. Voor vervoer met de trein kan de Special tot maatje vouwfiets teruggebracht worden.
Eitje

Ondanks de geringe omvang van de markt is het aanbod van ligfietsen zeer gevarieerd. Voor wie niet graag in sneeuw en regen op zijn rug over de weg raast, bestaan er bijvoorbeeld gesloten versies. De fiets is dan ingebouwd in een aluminium eitje. De ongeveer veertig kilo die de fietser op gang moet brengen is minder geschikt voor de stad, maar op de lange afstand kan het rijwiel makkelijk concurreren met een brommer.

Het aandrijfmechanisme van de ligfiets hoeft niet per se een klassiek stel trappers te zijn. Voor echte sportfanaten is er een roeifiets te koop. Door het stuur heen en weer te bewegen flits je over de weg als in een skiff over de Schie. Behalve de beenspieren kunnen zo ook de arm- en buikspieren een fitnessbeurt ondergaan.

Met een jaarverkoop van zo’n duizend stuks valt de ligfietssector in het niets bij de reguliere fietsenmarkt. Van der Weide ziet de toekomst echter positief in. ,,De markt voor ligfietsen is aan het groeien. Het ontwerpen en bouwen doe ik naast mijn studie, maar het begint langzamerhand professionele vormen aan te nemen. Ik heb al een aantal afgebouwde Specials kunnen verkopen.”

Voor de verkoop zette Van der Weide het bedrijf ‘Van der Weide Special Products’ op. In Boxtel ligt een serie frames klaar om afgemonteerd te worden. ,,Een Nexus-groep van zeven naafversnellingen is het beste voor deze fiets. Dit systeem is onderhoudsarm en in combinatie met de korte ketting en andere snufjes vraagt het onderhoud van de Special bijzonder weinig tijd. Er kan echter ook een racefiets- of ATB-systeem opgezet worden voor wie dat liever wil.”

Van der Weide’s volgende project is het ontwerp van een driewieler met twee voorwielen en één achterwiel. Deze trike zal net zo uit te lijnen zijn als een auto.

Een ligfiets met de voordelen van een reguliere fiets. Geert van der Weide, zesdejaars bouwkunde, heeft een serie frames klaarliggen om af te monteren naar wens van de klant. Een ligfiets is niet zo maar een fiets, maar een high-tech tweewieler.

,,Het is een dure hobby en ik bedacht dat het slimmer zou zijn om een serie fietsen te bouwen dan telkens één”, motiveert Geert van der Weide zijn besluit om van zijn hobby zijn werk te maken. De aanschaf van lasapparatuur en materiaal kostten nu eenmaal het nodige geld. Onlangs is van één van zijn ontwerpen de eerste serie voor verkoop gereed gekomen.

Voordat Van der Weide naar Delft kwam, studeerde hij een jaar werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Voor een cursus materiaalbewerking bouwde hij daar een Flevobike, een voorwielaangedreven, in het midden scharnierende, geveerde ligfiets. De Flevobike is het raspaardje onder de ligfietsen. De grote uitdaging is om het beestje op de goede koers te houden. Sturen doe je door je gewicht te verplaatsen en het kost nogal wat training voordat je de fiets onder controle hebt. Pas na een duizendtal kilometers voel je je veilig op het ook voor het oog aantrekkelijke model.

Het draaipunt van het voorwiel zit onder de stoel van de Flevobike en dat geeft gelegenheid om de fiets voorwielaandrijving te geven. Veel van de ruim dertig andere merken ligfietsen hebben, om constructietechnische redenen, achterwielaandrijving. Dat resulteert echter in een ketting van een meter of drie met alle nadelen van onderhoud en breukgevaar van dien.


Figuur 1 De grote uitdaging is om het beestje op koers te houden

De Flevobike beviel Van der Weide goed en op dit concept borduurde hij dan ook voort. Sinds november 1994 produceert hij de Special, een kruising tussen een Flevobike en een reguliere fiets. ,,Het voordeel van de Special is dat je er sneller op leert fietsen dan op een Flevobike”, zegt Van der Weide. ,,Uit zichzelf wil de fiets rechtdoor. Door het speciale stuursysteem waarbij de zitting omhoogkomt, kun je er binnen een half uur al mee overweg.”

Omdat de wielbasis te vergelijken is met een reguliere fiets, kan de Special met een fietsendrager mee achterop de auto en kan hij net als elke andere fiets in het rek gezet worden. Voor vervoer met de trein kan de Special tot maatje vouwfiets teruggebracht worden.
Eitje

Ondanks de geringe omvang van de markt is het aanbod van ligfietsen zeer gevarieerd. Voor wie niet graag in sneeuw en regen op zijn rug over de weg raast, bestaan er bijvoorbeeld gesloten versies. De fiets is dan ingebouwd in een aluminium eitje. De ongeveer veertig kilo die de fietser op gang moet brengen is minder geschikt voor de stad, maar op de lange afstand kan het rijwiel makkelijk concurreren met een brommer.

Het aandrijfmechanisme van de ligfiets hoeft niet per se een klassiek stel trappers te zijn. Voor echte sportfanaten is er een roeifiets te koop. Door het stuur heen en weer te bewegen flits je over de weg als in een skiff over de Schie. Behalve de beenspieren kunnen zo ook de arm- en buikspieren een fitnessbeurt ondergaan.

Met een jaarverkoop van zo’n duizend stuks valt de ligfietssector in het niets bij de reguliere fietsenmarkt. Van der Weide ziet de toekomst echter positief in. ,,De markt voor ligfietsen is aan het groeien. Het ontwerpen en bouwen doe ik naast mijn studie, maar het begint langzamerhand professionele vormen aan te nemen. Ik heb al een aantal afgebouwde Specials kunnen verkopen.”

Voor de verkoop zette Van der Weide het bedrijf ‘Van der Weide Special Products’ op. In Boxtel ligt een serie frames klaar om afgemonteerd te worden. ,,Een Nexus-groep van zeven naafversnellingen is het beste voor deze fiets. Dit systeem is onderhoudsarm en in combinatie met de korte ketting en andere snufjes vraagt het onderhoud van de Special bijzonder weinig tijd. Er kan echter ook een racefiets- of ATB-systeem opgezet worden voor wie dat liever wil.”

Van der Weide’s volgende project is het ontwerp van een driewieler met twee voorwielen en één achterwiel. Deze trike zal net zo uit te lijnen zijn als een auto.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.