‘De kinderen vinden alles leuk wat we doen’

Veel studenten zitten in commissies, maar deze studenten van Virgiel doen ander vrijwilligerswerk. Ze zochten samen met basisschoolkinderen naar een oplossing voor het zwerfafval in hun wijk.

Het project is een initiatief van Stichting Move. Deze stichting bestaat sinds 2007 en is opgericht bij roeivereniging Orca in Utrecht. Ze koppelt kinderen uit kansarme wijken aan studenten, waarna ze samen nadenken over de vraag hoe ze hun buurt kunnen verbeteren.

Leerlingen van groep 8 van De Horizon vonden zwerfafval in de wijk een groot probleem. Samen met vijf studenten van Virgiel bedachten zij een actie om dit op te lossen. Ze haalden twee volle vuilniszakken met afval op en de studenten maakten er sleutelhangers van. Vervolgens kwamen de kinderen een dagje naar de TU om ‘de school van de studenten’ te zien. Ze leerden lassen en bezochten de TU Library.

Virgiel%20Move%20foto%20Marloes%20Bonenkamp.jpg

De kinderen leren lassen bij Werktuigbouwkunde. (Foto: Marloes Bonenkamp)

“Een feestcommissie is leuk, maar dit geeft veel meer voldoening”, zegt Luan van Nimwegen, een van de vijf Virgilianen. “Ik ben bij scouting altijd actief geweest met kinderen. De kinderen vinden alles leuk wat we doen. Waar wij gewoon door het gebouw van industrieel ontwerpen liepen, keken zij hun ogen uit. Bij de bibliotheek vroegen ze of er ook ‘vwo-talige’ boeken waren.”

Virgiel is het laatste jaar niet altijd goed in het nieuws geweest. Merkten de studenten daar wat van tijdens dit project? “Vrij weinig”, vertelt Bertie Rietema. “De kinderen zijn daarvoor net wat te jong. Toen we vertelden we dat we wel eens een biertje drinken, moesten ze hard giechelen. Middelbare scholieren zijn daar meer mee bezig.” “Wat vaak wordt vergeten is dat we veel vrijwilligerswerk doen”, vult Rik van den Brink aan. “Bijna de hele toko draait elke dag op vrijwilligers. Daarnaast doen we ook dit soort projecten buiten de vereniging. Dat is best wel vet.”

Het is de tweede keer dat Virgiel meedoet met een project van Move. Daarnaast organiseert de vereniging Virgiel Doet waar losse maatschappelijke projecten bij elkaar komen, staat op 7 mei een openluchtbioscoop op de Markt, deelt de initiapiet rond Sinterklaas cadeautjes uit met de voedselbank en is er een charity contest, waar groepen binnen de vereniging tegen elkaar opboksen wie het meeste ophaalt. “Dit zijn topvirgilianen”, zegt Daniël Houwing, commissaris extern van Virgiel, trots. Hij is voor de afsluiting naar de basisschool gekomen, zoals een echte studentenbestuurder in pak en met schorre stem.

De kinderen zijn ook trots, maar dan op hun sleutelhangers. “Ik vond het heel leerzaam”, zegt Marwa, een van de leerlingen. “Ik wist nog niet zoveel van de TU. Ik dacht dat het één groot gebouw was. Maar het zijn er heel veel! Nu wil ik later ook studeren aan de TU. Ik wil huisarts worden.”

De kinderen zijn ook trots, maar dan op hun sleutelhangers. “Ik vond het heel leerzaam”, zegt Marwa. “Ik wist nog niet zoveel van de TU. Ik dacht dat het één groot gebouw was. Maar het zijn er heel veel! Nu wil ik later ook studeren aan de TU. Ik wil huisarts worden.”

Roos van Tongeren / Redacteur