De kick van zeilen is winnen

In Engeland behoort wedstrijdzeilen met rugby en roeien tot de populairste sporten voor studenten. Delft herbergt verschillende zeilverenigingen voor TU’ers, maar geen enkele wedstrijdclub. Tijd voor verandering, vinden bouko Tjibbe Rijpma en Dries van Gorkum (maritieme techniek). Gezelligheid, toertochten en af en toe een mooie prestatie tijdens een wedstrijd; het is voor hen niet genoeg. ,,De kick van zeilen is winnen”, zegt Rijpma. ,,Op de boot haal je uit een heleboel informatie de juiste gegevens om je tegenstanders te vlug af te zijn. Je let op de stand van de wind, op de stromingen in het water en de positie van de andere boten.”

Van Gorkum: ,,Aan boord verdeel je de taken: iemand stuurt, iemand stippelt de tactiek uit, de anderen zorgen voor de zeilen.” En de sport past uitstekend bij de TU Delft, vindt de bouwkundestudent. ,,Technische mensen zijn er vaak goed in.”

Rijpma en Van Gorkum verdedigden in wedstrijden tot voor kort de eer van Harpyia, een ondervereniging van studentenvereniging De Bolk. Maar daar moesten ze het budget en het materiaal delen met plezierzeilers. En omdat een beetje wedstrijdboot al gauw enkele tienduizenden euro’s kost, besloten ze ‘iets nieuws te gaan doen’. Ze zijn inmiddels al enkele weken druk bezig met de lancering van hun eigen open wedstrijdzeilvereniging, gemodelleerd naar de succesvolle Delftse roeivereniging Proteus-Eretes.

Marinehaven

Rijpma: ,,Iedere zeilvereniging voor studenten heeft een wedstrijdtak. Dan is het toch eigenlijk raar dat er geen aparte vereniging voor wedstrijdzeilen bestaat? Een club waar wedstrijdzeilers zich aan elkaar kunnen optrekken.”

,,De opzet moet ongeveer vergelijkbaar zijn met Proteus-Eretes”, aldus Van Gorkum. ,,We willen een trainer van de Knwzb inhuren en eens in de zoveel tijd een topzeiler strikken voor een lezing of masterclass. Een locatie voor de vereniging hebben we al: de oude marinehaven in Hellevoetsluis. Daar kunnen we zo terecht.”

Zeilen op topsportniveau, dat is wat de twee initiatiefnemers willen. Dus studenten die al voetballen en tennissen en misschien ook wel één keer in de week in een zeilboot willen stappen, zijn bij Rijpma en Van Gorkum niet helemaal aan het juiste adres. Rijpma: ,,Natuurlijk is er ook plaats voor zeilers die het alleen leuk vinden om aan wedstrijden mee te doen. Maar we hopen vooral leden te trekken die voor het hoogst haalbare gaan: de wereldkampioenschappen, of een medaille op de Olympische Spelen. Als het de roeiers lukt, waarom zou het dan voor zeilers niet mogelijk zijn?”

,,Ik denk dat we op den duur minstens even groot kunnen worden als Proteus-Eretes”, zegt VanGorkum. ,,Er is heel veel interesse in Delft voor deze sport, alleen trainen de wedstrijdzeilers op dit moment versnipperd over meerdere verenigingen.”

Rekruteren

Tijdens de Owee peilden Van Gorkum en Rijpma de belangstelling voor hun vereniging onder eerstejaars. Met een gloednieuwe kajuitboot % geleend van een Nederlandse importeur – en een enthousiast praatje rekruteerden ze al ruim honderd geïnteresseerden. Een subsidieaanvraag aan de TU is de deur al uit, een website is al te bezichtigen op internet. Rijpma: ,,Nu we eenmaal zijn begonnen met dit initiatief, willen we het ook goed aanpakken. Hopelijk hebben we over enkele maanden zo’n 75 leden en kunnen we aanspraak maken op een bestuursbeurs, zodat we ons een jaar fulltime kunnen bezighouden met de vereniging.”

Van Gorkum: ,,Voor de TU biedt ons plan veel voordelen. De universiteit kan met relaties een dagje wedstrijdvaren, verder zou Delft de enige studentenstad worden met een zeilvereniging die zich puur op wedstrijden richt. Als alles meezit zeilen we in het voorjaar de eerste wedstrijden met onze vereniging.”

Belangstellenden kunnen zich via de site www.wedstrijdzeilen.tudelft.nl aansluiten bij de nieuwe, nog naamloze vereniging. Voor eur. 4,50 is het mogelijk om ’tientjeslid’ te worden en zo het initiatief van Rijpma en Van Gorkum te steunen.

Bij zeilclub Harpyia moesten ze het materiaal en het budget delen met plezierzeilers. Daarom richten de competitiezeilers Tjibbe Rijpma en Dries van Gorkum nu een wedstrijdvereniging op. Wie lid wordt zeilt geen toertochtjes meer, maar strijdt voor een Olympisch startbewijs. Eerst prestaties, dan komt het plezier vanzelf. Profiel van ‘een soort Proteus-Eretes voor zeilers’.

Marinehaven

Rekruteren