De Keuzegids: wat heb je eraan?

Het had niet veel gescheeld of er was dit jaar geen Keuzegids universiteiten geweest. Nu is hij er toch, maar hoe handig is hij en voor wie? Een analyse.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Door Saskia Bonger en Marjolein van der Veldt

Wat is de keuzegids?

De Keuzegids is gericht op aankomend studenten, met als doel ze met objectieve informatie te helpen bij hun studiekeuze. De gids vergelijkt opleidingen door het combineren van bepaalde scores uit de Nationale Studenten Enquête, onderwijsvisitaties van de experts van de Nederlands-Vlaamse Accredidatie Organisatie (NVAO) en data over studiesucces en baankansen.

Hoe betrouwbaar is de gids?

Bij lezing is het voor de gemiddelde scholier goed om te onthouden dat de resultaten en oordelen relatief zijn en niet absoluut. Opleidingen krijgen een eindoordeel dat verdacht veel weg heeft van een absoluut cijfer, maar dat is het dus niet. Het eindoordeel is een optelsom van plussen, minnen en o-tjes. Die staan respectievelijk voor bovengemiddeld, ondergemiddeld en gemiddeld op tien punten – zoals ‘toetsing’, ‘docenten’, ‘haalbaarheid’, maar ook’ diploma na vier jaar’ en ‘expertoordeel’. Alles is dus afhankelijk van hoe de gemiddelde Nederlandse opleiding het doet.

Welke Delftse opleidingen scoren het hoogst?

Als we toch even meegaan in die vergelijkingen, dan komt aerospace engineering in de Keuzegids als hoogst scorende Delftse opleiding uit de bus, gevolgd door electrical engineering. Het is lastig om het eerste studiejaar op de TU Delft door te komen. Van de zestien bacheloropleidingen scoren er liefst elf ondergemiddeld op dit punt. In de ogen van de experts staan de Delftse opleidingen er prima voor. Zes opleidingen scoren gemiddeld, acht bovengemiddeld en aerospace engineering en industrieel ontwerpen zelfs uitstekend.

• We hebben alle Delftse scores voor je op een rij gezet. Je leest ze hier.

Terug naar de bruikbaarheid van de Keuzegids, aan de hand van het voorbeeld maritieme techniek. Hoe zit het met deze ‘slechtst’ scorende opleiding van de TU Delft? Ze krijgt het eindoordeel 44, wat zich vertaalt in het predicaat ‘zwak’. Dat klinkt dramatisch, maar is het dat ook? En, is het eerlijk naar de opleiding?

Wat kunnen universiteiten en docenten ermee?

Eerst naar de andere doelgroep voor wie de Keuzegids interessant kan zijn: de universiteiten en hun docenten zelf. Wat kunnen zij met de oordelen van de Keuzegids? Moet de opleiding maritieme techniek zichzelf compleet vernieuwen?

Het antwoord is nee. Maritieme techniek is een pittige studie, zwaarder dan de gemiddelde bacheloropleiding in Nederland waarmee zij wordt vergeleken. Veel studenten halen het tweede jaar niet en velen hebben nog geen diploma na vier jaar. Op beide aspecten scoort maritieme techniek daarom stevig ondergemiddeld. Ook op haalbaarheid, een aspect dat de Keuzegids heeft overgenomen uit de Nationale Studenten Enquête, scoort de opleiding om dezelfde redenen slecht. In de Keuzegids scoren andere Delftse bacheloropleidingen ook lager dan gemiddeld op deze punten.

• Dit is hoe de score van maritieme techniek is opgebouwd: