‘De kamernood blijft’

De herontwikkeling van TU-Noord wordt een mix van renovatie en grootschalige nieuwbouw, aldus Duwo-vestigingsdirecteur Jan Willem van Beek. Als eerste wordt het De Vries van Heijstplantsoen bebouwd.

Er was een aftrap, maar nog geen eerste paal. Wanneer starten we echt?“In december.”

Bij het De Vries van Heijstplantsoen gaat het om plannen uit 2000. Welke beren waren er op de weg?
“De plannen dateren uit 2000, maar pas in 2003 hebben we het gebied gekocht en konden we concrete plannen maken. Die moesten passen in het bestemmingsplan, zoals voor Kanaalweg 2, het ‘Harry Pottergebouw’ met al die torentjes. Dat is een monument en moet een hotel worden. Dan had je de MER-procedure die tot uitstel leidde en nu is door de recessie lenen duur.”

Zijn alle problemen weg?
“Nee. Toen ik hier in 2006 kwam, zouden we in TU Noord 1700 woningen realiseren. Daarvan resteren er 1500, waarvan er 500 zijn vertraagd, maar dit jaar nemen we 1000 woningen in productie.”
 Een van de hindernissen was dat ruim zestig procent van de parkeerplaatsen in een ondergrondse garage moest komen. Lukt dat?
“Onder Kanaalweg 3, het voormalig conferentieoord, komen voldoende plaatsen voor het hele gebied. Daar komt een prachtig gebouw, goed voor tweehonderd woningen. Heel modern, maar passend bij de historische gebouwen. Voor de projecten die daarvoor al af zijn, komt er tijdelijke parkeerruimte achter Mijnbouwplein 11.”

Wanneer is het De Vries van Heijstplantsoen klaar?
“In september, oktober 2011. We hebben daar dan 294 shortstay woninkjes, gemeubileerd voor buitenlandse studenten.

En een mooi gebouw?
“Het is een compromis tussen praktisch en mooi. Groot, maar met aandacht voor detail, door toparchitecten ontworpen. Want op zo’n locatie, aan de Michiel de Ruyterweg, moet iets moois komen.”

Wat wacht ons na dit eerste project?
“Er wordt al gewerkt aan Mijnbouwplein 11. Prachtig gebouw, een monument. Daarin komen 95 eenheden voor gewone studenten, heel mooie appartementen, vijf meter hoog. En daarnaast 650 vierkante meter bedrijfsruimte. Op 1 oktober 2010 moet het af zijn.”

En dan?
“Dan wordt het tijd voor Kanaalweg 3. Moet ook, vanwege de aan te leggen parkeerruimte. We beginnen ongeveer in 2011. Dan rest nog de invulling van de lege plekken, zoals achter Mijnbouwplein 11. Er zijn al definitieve ontwerpen. Het startmoment hangt af van de financieringsmogelijkheden en de gevolgen van de MER-rapportage.”

Ook in TU Midden komt nieuwbouw.
“Tussen de twee spraakmakende gebouwen van INHolland en de Haagse Hogeschool komen 267 woningen. Die zijn in oktober 2010 klaar. Een klein jaar later komen daar 405 woningen aan de Balthasar van der Polweg bij. De eerste paal slaan we nog dit jaar.”

Komen we met die 1600 studentenwoningen van de kamernood af?
“Nee. De TU doet het namelijk geweldig. Er wordt meer exact gekozen en er komen veel buitenlandse studenten. Maar de TU doet het ook geweldig met ons. We praten hier nu over TU Noord omdat we het gebied voor een vriendenprijs hebben verworven van de TU.

De plannen voor 2008-2016 zijn goed voor ruim 3600 woningen. Lukt dat?
“Als we ons best doen zoals nu, kan het. Maar als ik naar de instroomprognoses kijk, dan zijn 5200 woningen nodig.”

Blijft studenten huisvesten zo nog leuk?
“Jazeker, want we zijn er onderhand heel goed in. Bovendien is in de demografische ontwikkeling rond 2020 een omslag te verwachten. Dan zou de groei van het aantal studenten moeten afkalven.”

Een spannende ervaring, zeker? Rijcken: “Nou, de citroengrasbavarois was erg lekker. Het was best gezellig, maar formeel. De 28 genodigden waren verdeeld over vier tafels. Ik had het genoegen om eventjes met Máxima aan tafel te zitten.”
De ingenieur was erg gecharmeerd van de prinses. “Ze voelt zich op haar gemak tussen al die lakeien en gouden ornamenten. Maar voor een prinses is ze heel spontaan. Ik merkte dat ze echt geïnteresseerd is in het volk.”
Het prinselijk echtpaar nodigt twee keer per jaar mensen uit die een bijzondere prestatie hebben geleverd. “Ik mocht aanschuiven omdat ik vorig jaar de Leonardi da Vinci-prijs heb gewonnen voor mijn onderzoek naar wonen op water”, aldus
Rijcken.
Een bijzondere ervaring voor de Delftenaar. “Bekende Nederlanders ontmoeten heeft wel wat”, zegt hij. “De hele entourage is een ervaring op zich, met lakeien die al die tijd helemaal niets staan te doen.”
Rijcken was overigens niet de enige Delftenaar die mocht aanschuiven. “De jongens van Senz Umbrellas waren ook uitgenodigd. Zo kon ik ook eens met hen kennismaken.”