Wetenschap

De Kaft

‘PDF modelling and particle-turbulence interaction of turbulent spray flames’. Ir. N.A. Beishuizen promoveert op 25 februari aan de faculteit TNW.

“Deze foto is tijdens de Owee gemaakt”, zegt ir. Nijso Beishuizen over de foto die op de omslag van zijn proefschrift prijkt. “Tijdens de introductieweken is vuurspuwen een vast programmaonderdeel bij studentenvereniging De Zwervers. Deze gezelligheidsvereniging met ongeveer dertig leden, komt elke donderdagavond bij elkaar in het Kruithuis. Een van de activiteiten is het vuurspuwen. Moeilijk is het niet, ik heb het zelf ook regelmatig gedaan. Je neemt een flinke slok lampolie, je tuit je lippen stevig tegen elkaar en dan sproeien maar. Het best oefen je eerst met water, voordat je er met lampolie een fakkel bij houdt. De truc is dat je de brandende olie niet over je kleren krijgt of over je hoofd. Ongelukken gebeuren er eigenlijk nooit, afgezien van wat verschroeide wenkbrauwen. Maar niks ernstigs. Op de foto zie je Ruben van Aken. De foto is gemaakt door Piers Titus van der Torren. Beiden zijn TU-studenten. Mijn proefschrift gaat over turbulente sprayvlammen. Die vind je in dieselmotoren, raketten en energiecentrales. Maar ook bij vuurspuwers, en dat leek me meer aanspreken.”