De Jongensdroom

Schijnbaar rustig wachtend op z’n baasje staat hij daar langs de Cornelis Drebbelweg, de uitgekomen jongensdroom van Kees Walchenbach. Maar als Walchenbach de contactsleuteltjes omdraait, gromt hij van ongeduld.

Mijlen vreten is wat het rode monstertje wil. ,,Er staan al 134 duizend mijlen op de teller, maar hij rijdt nog zonder enig mankement”, meldt de eigenaar trots.

Drie jaar geleden kocht het sectiehoofd bij de subfaculteit Industrieel Ontwerpen de uit 1972 daterende MGB. ,,Ik ben altijd gek geweest van Engelse auto’s. Dat zijn tenminste auto’s met karakter, met een identiteit. Ik droomde er lang van een MGB te bezitten. Uiteindelijk haalde m’n vrouw me over er één te kopen.”

Walchenbach ging naar een handelaar in Groningen van wie werd gezegd dat hij er wel honderd zou hebben staan. ,,Ik geloofde er niets van, maar bleken er honderveertig te staan. Luilekkerland! Kan je je voorstellen hoe moeilijk het was er één uit te zoeken?”

Walchenbach hoefde niet veel aan de uitgekozen MGB te klussen. ,,De verleiding was groot om hem helemaal te verbouwen. Ik ben dol op mechaniek. Wat ik in m’n handen krijg, verandert al snel in een hoop onderdelen. Ik heb thuis met m’n twee zoons een complete autowerkplaats met brug en al. Op het moment liggen er twee Austins in onderdelen uit elkaar.” Hij vindt het sleutelen aan auto’s nog leuker dan het rijden erin. Toch rijdt Walchenbach graag in z’n MGB. Vooral als het lekker weer is. ,,Ik krijg veel reacties van andere automobilisten. Mensen wijzen, zwaaien of knipperen met de lichten. Zelf rijden ze in dure bakken, terwijl ik de mijne voor twaalfduizend gulden kocht!”, zegt hij lachend.

Walchenbach verkijkt zich nog wel eens op z’n snelheid, omdat de teller de snelheid in mijlen per uur aangeeft. Maar racen doet hij niet. ,,Dat is je auto afrijden.” Een volwassen-mannendroom? ,,Ik wil met m’n vrouw eens Engeland rondrijden in m’n MGB, maar dat zal pas na m’n pensioen zijn.” Dan, dromerig: ,,Of een Austin Healy bezitten, maar die zal ik wel nooit kunnen betalen. En dan te bedenken dat er in Engeland rijken zijn die zo’n wagen in een weekend helemaal afrijden, om hem daarna weer voor veel geld te laten repareren. Dat is geen autoliefde. Auto’s moet je vriendelijk
rijden.”

rijden.”