Wetenschap

De Ingenieur: waarheen met mobiliteit?

Het tijdschrift De Ingenieur heeft deze maand een uitgebreid artikel over de toekomst van mobiliteit. De oriëntatie is breed, de analyses zijn helder, maar de uitkomst blijft ongewis.

De druk op de stedelijke ruimte neemt toe. Door intensievere bebouwing in de steden zal de behoefte aan vervoer daar verder groeien. Dat staat haaks op de steeds hogere eisen die gesteld worden aan luchtkwaliteit. Er moet dus iets gebeuren. Hoofredacteur ir Frank Biesboer nam deze observatie als uitgangspunt voor zijn speurtocht naar de mobiliteit van morgen.

Naast de toenemende druk op stadsverkeer zijn er drie belangrijke technische ontwikkelingen in het vervoer: elektrificering, robotisering en informatisering. Waar gaat dat heen?

Biesboer stak zijn licht op bij het Planbureau voor de Leefomgeving, het  bureau Smart Mobility van de TU/e, het Smart Public Transport Lab op de TU Delft, kenniscentrum CROW en Witteveen+Bos. Daar noteert hij een aantal mooie quotes.

‘Vooral in de stad zal de robotauto veel te voorzichtig zijn, waardoor de wegcapaciteit onvoldoende wordt benut.’ (Carlo van de Weijer, TU/e)

‘Je handen aan het stuur houden is hetzelfde lot beschoren als roken: dat hoor je gewoon niet te doen.’ (Bart van Arem, TU Delft)

(Bron: De Ingenieur)

Hij introduceert twee mogelijke scenario’s. Onder ‘zelfrijdend prive’ zullen prive-auto’s zelfrijdend gaan worden wat leidt tot meer autogebruik omdat de kinderen nu automatisch naar hockey en school gereden worden. Zelfrijdende taxi’s maken bussen overbodig. Het alternatief heet ‘mobiliteit als dienst’. Dat behelst deur-tot-deur en vraag gestuurd vervoer met fiets, minibus, shuttle, metro en trein. Alles op dezelfde kaart, en samen reizen als norm.

De uitkomst is ongewis, besluit Biesboer. De optie ‘mobiliteit als dienst’ is maatschappelijk waarschijnlijk het meest wenselijk, maar de vrije keuze van mensen kan anders uitpakken.

• Frank Biesboer, Bestemming onbekend, De Ingenieur, mei 2018. Met verder nog de Ingenieur Carrière Special.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl