De fiets van

Naam: André van Deursen (18, Bouwkunde)Merk: Gazelle PuertoGekocht voor: €900 Opvallend: Voorzien van GPS anti-diefstal trackingOngewoon is het wel, een studentenfiets die glimt en niet uit elkaar valt.

“Ik zorg er goed voor”, legt André van Deursen uit. “Regelmatig maak ik hem schoon.” De fiets is al vier jaar oud maar dat is niet te zien. “Omdat de fiets geen kettingkast heeft, moet ik vaak schoonmaken en smeren.” Van Deursen heeft het er graag voor over om op zijn hybride te kunnen fietsen. Hybride slaat overigens op de kruising tussen een (lichtgewicht) mountainbikeframe en de banden van een stads-/racefiets. “Ik vind de zithouding gewoon erg prettig, je kunt meer kracht zetten dan met een stadsfiets.” Bang dat zijn trots met 24 versnellingen en hydraulische remmen wordt gejat is Van Deursen niet. “Daar heb ik twee sloten voor, en de fiets is voorzien van een GPS tracking systeem!”

Lenen voor luxe, de LSVb keurt het niet goed, maar begrijpt het wel. Dat schrijft de bond aan minister Plasterk namens ‘een student met een enorme studieschuld’.

De minister gaf vorige week toe dat lenen voor veel studenten noodzaak is geworden: “De gemiddelde student betaalt inderdaad een stuk van zijn studie uit een lening”. Dat is niet eens zo gek, vindt Plasterk: studeren is een investering in de toekomst en het collegegeld wordt meestal ruimschoots terugverdiend.

Toch waarschuwde hij deze maand eveneens voor ondoordacht lenen: “Leen bewust, om te voorkomen dat je zonder dat je het in de gaten hebt, een te grote studieschuld opbouwt.”

Dat neemt niet weg dat lenen vaak geen keuze is, zegt de bond. Want zelfs met een bijbaantje (360 euro per maand) en een extraatje van thuis (150 euro) bovenop de studiefinanciering (260 euro), haalt de gemiddelde student het niet, becijferde LSVb.

Tel bij het collegegeld (150 euro per maand) en de huur (325 euro) ook nog boodschappen (180 euro), studiemateriaal (40 euro), sport en ontspanning (100 euro) en kleding (95 euro) op en je komt op een totaal van 890 euro per maand.

En dan heb je nog geen ipod. “Zelfs mensen met een uitkering hebben vaak een flatscreen-tv”, zegt de bond. “Soberheid is nauwelijks terug te vinden onder jongeren. En hoe kan dat ook? Het is in onze tijd nooit eerder nodig geweest.”

De LSVb beseft dat het verlangen naar luxeproducten ‘geen goede reden is om een smak geld te lenen’, maar vindt wel dat het studiebekostigingsstelsel moet worden aangepast aan ‘de maatstaven van deze tijd’. “Zorg ervoor dat lenen niet meer nodig is en maak het tegelijkertijd minder makkelijk. Daarmee verliest het direct zijn aantrekkingskracht.”