De do’s-and-don’ts volgens recruiters

Vroeg of laat krijg je met ze te maken: recruiters. Mensen die jou matchen met een werkgever. Hoe werken zij en hoe vergroot jij je kansen? Twee recruiters geven een inkijkje.

Recruiter Jorn van der Veen: “Het is van groot belang dat wij als recruiters onze kandidaten snel, maar vooral goed leren kennen.”

• Dit verhaal komt uit de 4TU Carrière Special, het nieuwe op 11 juni verschenen magazine gemaakt door de redacties van Delta, Cursor (TU Eindhoven), Resource (Universiteit Wageningen) en U-Today (Universiteit Twente). Klik op de link onder dit artikel om de 4TU Carrière Special te lezen.

“Hoe recruiters werken, verschilt per sector en zelfs per bedrijf”, vertelt it-recruiter Emma van den Berg. “Binnen de culturele sector ontvangen bedrijven soms honderden reacties op één vacature, zij zijn daardoor in de gelegenheid om bijvoorbeeld drie weken over een sollicitatieproces te doen. Zelf heb ik de afspraak om binnen 48 uur de sollicitant te laten weten of hij/zij geschikt is voor de functie en organisatie.”

Jorn van der Veen kan zich daarin vinden. “Vanuit mijn rol als recruiter Ruimte & Infra help ik overheidsinstanties aan het juiste personeel binnen het ruimtelijke domein. Dat kan gaan om een tijdelijke functie of een startersfunctie voor minimaal een jaar. In beide gevallen is de startdatum altijd ‘liever gister dan vandaag’.”

‘Bellen hoeft echt niet meer’

Beide recruiters erkennen dat een goed curriculum vitae (cv) steeds waardevoller wordt. Sommige bedrijven maken in hun sollicitatieproces zelfs al geen gebruik meer van een motivatiebrief, zij leggen de focus graag puur op de kwaliteiten van de persoon. Volgens Van der Veen is het daarom belangrijk om je cv simpel en overzichtelijk te houden. “Als een cv resultaatgericht is opgesteld, geeft mij dat direct een goed beeld van wat een kandidaat brengt.”

Emma.jpgRecruiter Emma van den Berg: “Een persoonlijke noot levert je een plusje op bij recruiters.”

Tips
Van den Berg sluit zich hierbij aan en heeft een goede tip voor toekomstige sollicitanten. “Omschrijf bovenaan je cv in maximaal drie zinnen wie je bent en wat je kwaliteiten zijn. Zo’n persoonlijke noot levert je een plusje op bij recruiters.” Volgens haar is het daarnaast belangrijk om een korte beschrijving te geven van relevante werkzaamheden. Denk daarbij niet alleen aan studie of bijbaan, maar ook aan projecten of papers. “Zeker als student heb je nog niet veel op je cv staan en zal je via dit soort ervaringen moeten inspelen op de vacaturetekst.”

Lees ook: Deze Delftse start-up let niet op diploma’s

Een goede omschrijving is key, maar het belangrijkste is te vermelden welke activiteiten je tijdens je studententijd ondernam. “Ik vind het jammer als studenten echt alleen gestudeerd hebben. Probeer naast je studie iets extra’s te doen”, adviseert Van den Berg. “Dat kan een bijbaan zijn of een commissie bij een vereniging. Laat zien dat je meer skills hebt ontwikkeld dan alleen iets uit een boek leren.”

Nu je offline weet wat je te doen staat, is het belangrijk om je te focussen op je online zichtbaarheid. Hoe val je op tussen al die afstudeerders azend op de perfecte baan? Volgens Van der Veen is het vooral belangrijk dat je LinkedIn-pagina zo compleet mogelijk is. Recruiters zoeken vooral op steekwoorden, voeg daarom relevante skills en termen toe aan je profiel.” LinkedIn werkt wat dat betreft eigenlijk hetzelfde als Google. Als jij geen geschikte informatie op je profiel hebt staan, word je door ons niet gevonden”, legt Van den Berg uit. Zij raadt ook aan om actief te zijn op Jobteaser en Magnet.me. Dit zijn platformen waar steeds meer onderwijsinstellingen van gebruikmaken en die een goede manier bieden om jezelf te profileren.

Indruk achterlaten
Hoewel recruiters prediken dat het belangrijk is om op te vallen, moet je waken voor een overmaat. Bellen om te vragen of je sollicitatie goed is aangekomen, hoeft anno 2019 echt niet meer. Grote organisaties hebben teams die zich bezighouden met werving en selectie van personeel, waardoor er geïnvesteerd is in een goed recruitsysteem. “Bellen om onder de aandacht te komen zonder dat je een nuttige vraag stelt, heeft niet snel de gewenste uitwerking”, aldus Van den Berg. “Persoonlijk vind ik het jammer als iemand belt en een vraag stelt die te beantwoorden is door goed de vacaturetekst te lezen. Dat is niet de indruk die je wilt achterlaten.” Voor Van der Veen is dit niet direct een dealbreaker. “Het is niet noodzakelijk om te bellen, maar als je een aantal dagen na het verstrijken van de deadline niets hebt gehoord, dan kun je altijd even contact opnemen.”

Hoewel het wervingsproces per sector en bedrijf verschilt, zijn beide recruiters het erover eens dat je presentatie essentieel is. Zowel online als offline geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je cv aansluit op de vacaturetekst en dat je online presentatie hier niet van afwijkt. “Het is van groot belang dat wij als recruiters onze kandidaten snel, maar vooral goed leren kennen. Dit geeft ons ruimte om vlot te handelen”, besluit Van der Veen.

Lees hier de 4TU Carrière Special.

4TU%20Carriere%20Special%20cover.JPG

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt