Datingbureau voor ontwerpers

Een soort datingbureau voor ontwerpers, noemde iemand het gekscherend. Zelf omschrijven IO’ers Niels Janszen en Asli Boru het als een ‘online platform waar ambitieuze studenten hun goede ideeën kunnen realiseren’.

Twee jaar geleden borrelde het idee al op bij Janszen, maar de lancering bleef uit. Het vak ready to startup van YesDelft, voor ondernemende studenten, bood een nieuwe kans. Met studiegenote Asli Boru schreef hij zich in als team Benew’D.

“Goede ondernemersideeën zijn er genoeg onder studenten”, weet Janszen, “het probleem is het vinden van de juiste partners.”

Op het beoogde platform kunnen ambitieuze studenten hun idee op een beschermde manier publiceren en aangeven wat voor type studenten ze zoeken. Geïnteresseerden kunnen zich aanbieden via hun profiel. “Zo kunnen ze met elkaar in contact komen en het perfecte team vormen. Het gaat om studieachtergrond én karakter. Motivatie en doorzettingsvermogen bepalen de kans van slagen.” In principe gaat het om alle ideeën die aan wat voor studie ook te koppelen zijn.

“Het is interdisciplinair”, licht Boru toe. “Een TU-student moet desgewenst een student rechten of geneeskunde kunnen vinden en vice versa. Als het perfecte team is gevormd, volgt deelname aan een ontwerpwedstrijd of het zoeken naar een geïnteresseerd bedrijf. In dat laatste geval kunnen we hulp aanbieden via ons netwerk aan partners. In elke fase kijken we wat nodig is en hoe we kunnen helpen.”

Ontwerpwedstrijden bieden een grote kans, volgens Janszen: “De vraag naar goede input is er al.” Boru: “Wedstrijden tonen aan of je plan goed is, je idee wordt getest. Je krijgt professionele feedback. Als je wint heb je ook de moed om door te gaan.”

Het platform is een verdienmodel, maar om het zo aantrekkelijk mogelijk te houden in het begin, willen ze zelf pas beloond worden wanneer een idee echt gerealiseerd wordt. De uiteindelijke ambities liggen op het internationale vlak. In de bedrijfsnaam Benew’D zitten de woorden ‘nieuw’ en ‘benieuwd’ verwerkt. Mooie woorden, volgens Janszen. “Het unieke karakter is de komma D. Dat is de brand identity die voor parapluwerking kan zorgen.” Het logo is een gloeilamp, symbool voor ‘het gouden idee’, met een stukje tandwiel erin. Ondernemerschap met minimale drempel, dat is de uitdaging. “Als het team goed is kunnen we het doorschuiven naar het incubation center van YesDelft. Als je daar wilt starten heb je een goed businessplan nodig, bij ons ligt de focus op het samenstellen van het juiste team.”

Janszen denkt zelf met Boru een goed businessplan te kunnen presenteren aan de jury van ready to startup. “We hebben veel mensen met verschillende achtergronden gesproken, die reageren allemaal positief. We hebben een groot netwerk en we hebben de guts om het te laten slagen.”

www.benewd.nl

Dit is de eerste aflevering van een serie over ondernemende studenten die het vak ‘ready to start up’ volgen.

In ‘Popstad nummer 1’, zoals Den Haag zich graag profileert, valt op muzikaal gebied altijd wel iets nieuws te beleven. Zelfs voor experimentele muziek is ruimte zat. Toch doet State-X New Forms daar nog een schepje bovenop. Het ‘festival of cutting-edge electronics, avant-garde rock and nu-art’ zet volgend weekend een indrukwekkend rijtje klinkende namen neer.
Huoratron bijvoorbeeld, het soloproject van de Finse muzikant Aku Raski. Hij begon zijn carrière toen hij in 2002 met twee Gameboy-consoles experimentele electro ging produceren. Inclusief video’s trouwens, ook te zien tijdens het festival.

Volcano The Bear stond al lang op het verlanglijstje van State-X. Lekker voor wie van een stevig potje noise houdt, want de band laat avontuurlijke, experimentele rock horen met noise- en improvisatie-invloeden.
Maar ja, wie een béétje wil stappen, moet natuurlijk wel een dansje kunnen doen. Daar heeft State-X dit jaar extra goed aan gedacht, met acts als Lee ‘Scratch’ Perry ft. Adrian Sherwood, James Blake, Mount Kimbie, Joker, Girl Unit, Pixelord en Darkstar. Klínkt allemaal heel gedurfd en alternatief, maar in de praktijk is het gelukkig toegankelijk voor een groot publiek. En je kunt je altijd nog vasthouden aan een herkenbare rots in de programmering: het Rotterdams Symfonisch Blaas-orkest. Dat belooft een superfeestje te worden.

State-X New Forms, op vrijdag 10 en zaterdag 11 december in en rondom het Paard van Troje in Den Haag. Toegang: vanaf € 15,-, of € 7,50 voor alleen het dansprogramma na middernacht.
www.state-xnewforms.nl
www.paard.nl