Dansen met drones

Studenten van de TU werken samen met choreograaf David Middendorp aan een voorstelling waarin drones synchroon dansen met mensen. ‘A dark flirt with gravity’ is op 14 maart te zien tijdens het Delft Moves festival.

“Flink pittig”, noemt TU-student control engineering (3mE) Martijn van der Klauw de uitdaging die hij is aangegaan om drones de bewegingen van dansers te laten volgen. De software en apparatuur die hij ter beschikking heeft, zijn niet zo geavanceerd als de spullen in de Delftse Cyberzoo. Daar werkt hij voor zijn afstuderen met de Zebro, een kruipende zwermrobot.

Toch denkt Van der Klauw dat het moet lukken om een paar flink scherpe HD-camera’s opnames te maken van een danser. Om vervolgens een paar kleine consumentendrones zo te programmeren dat ze autonoom de bewegingen van diens gewrichten volgen. “De grootste uitdaging is dat de drone moet weten waar hij is en waar hij naartoe moet.”

Bij het project zijn naast Van der Klauw nog vijf TU-studenten betrokken. Ze doen dat naast hun studie, omdat ze het leuk vinden. Choreograaf David Middendorp kwam met hen in aanraking via theater De Veste. Dat wilde voor het dansfestival Delft Moves een technisch dansproject programmeren. “Dan kom je al snel bij TU-studenten uit.”

Het optreden in Delft – met vier amateurdansers en maximaal twee drones – is een voorstudie voor de theatertoer ‘Newton’s duet’, die in september begint. Dan werkt Middendorp met professionele dansers en meer drones. De choreograaf erkent dat hij een ambitieus project is gestart, maar hij heeft altijd nog een ontsnappingsroute. “Het is een optie om de drones handmatig te besturen. Of maar met drie in plaats van vijftien drones te dansen.”

Middendorp heeft altijd veel belangstelling gehad voor techniek, vertelt hij. Op het theaterfestival Oerol, jaarlijks op Terschelling, werkte hij al eens met drones. “En mijn vader was civiel ingenieur. We hadden al vanaf eind jaren zeventig computers in huis. Ik ben nooit gestopt met lego bouwen.”

delftmoves.nl