Dankbaarheid bij herdenking Wubbo Ockels

Een inspirator, een oprechte innovator en een origineel denker. Met deze typeringen betoonde de TU zich dinsdagmiddag dankbaar Wubbo Ockels als hoogleraar in huis te hebben gehad.

Mooie woorden klonken er dinsdag 27 mei in het halfgevulde bedrijfsrestaurant van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Daar hield de universiteit een bescheiden herdenking voor de zondag overleden oud-astronaut en emeritus hoogleraar Aerospace for Sustainable Science and Technology.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg noemde Ockels’ sterke geloof in de toekomst, diens wil om tot actie over te gaan en het activeren van studenten. “Hij was in alle drie succesvol. We weten hoe overtuigend bij was.” Ockels was geen heilige, maar erg inspirerend, aldus Van den Berg. “We zijn blij dat hij nog getuige was van de voltooiing van de superbus en het kampioenschap van de Nuna vorige zomer.”

Toen er net voor die race nog problemen met de zonnewagen waren, zo vertelde Marlies Hak van het Nuon Solar Team, gaf hij ‘een hell of a speech, die we nooit meer vergeten.’ “Hij wist hoe hij het beste uit ons kreeg. Leerde ons denken in oplossingen, was een prachtige coach en een enorme optimist. Het Solar Team zal nooit meer hetzelfde zijn.”