Dagstart en afsluitmoment bij X

Vanaf maandag 22 maart houdt X TU Delft een digitaal opstart- en een afsluitmoment voor studenten en promovendi. De dagelijkse digitale bijeenkomsten moeten studenten uit hun ‘kamerbubbel’ halen en zorgen voor een dagstructuur.

De dagstart is bedoeld voor een besloten groep van veertien studenten. Elke werkdag om 09.00 uur spreken zij onder begeleiding van een studentpsycholoog met medestudenten. Vooral studiegerelateerde thema’s komen aan bod. “Bijvoorbeeld welke verwachtingen je jezelf oplegt qua studievoortgang of hoe je zorgt dat je voldoende energie blijft houden om te studeren”, vertelt programmamedewerker Shamangi Kooistra van X. Daarnaast is er ruimte voor persoonlijke gesprekken. “De psycholoog zorgt dat er elke dag een thema is en stelt vragen, maar het zal ook sterk afhankelijk zijn van de groep zelf. Je kunt je hart luchten en aan een klein groepje vertellen waar je mee zit en waar je tegen aan loopt.”

Het afsluitmoment is op werkdagen om 18.00 uur en staat open voor iedereen. “Onder begeleiding van een host kunnen studenten verhalen met elkaar uitwisselen. De afgelopen maanden heb ik namelijk tijdens gesprekken met studenten gemerkt dat ze het fijn vinden om zo nu en dan een nieuw gezicht te zien.”

Of studenten wel behoefte hebben aan nóg meer online activiteiten? “Ja zeker”, zegt Kooistra. “De meeste online bijeenkomsten, zoals colleges, bestaan alleen uit luisteren. Tijdens onze sessies zijn studenten juist actief bezig. Daarnaast is er nog steeds een groep studenten die liever niet naar de campus komt.”

Wie wil deelnemen aan de ochtendgroep, kan zich aanmelden op de website van X. Kooistra denkt niet dat de ochtendgroep binnen snel vol zit. “We vragen behoorlijk wat van studenten. Je gaat echt voor acht weken een commitment aan. Dat moet je maar willen.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl