Daar zijn ze dan: TU-moocs

De massive open online courses (moocs) die de TU Delft dit jaar op bachelorniveau gaat aanbieden zijn: water treatment engineering, aerospace engineering en solar energy. Volgende week wordt bekend op welk platform ze komen.

Directeur onderwijs en studentenzaken Anka Mulder maakte dit maandag 11 februari bekend tijdens een werkbezoek van minister Kamp en staatssecretaris Dekker aan de TU. Ze deed dat in een collegezaal vol studenten, van wie de meesten overigens niet wisten wat moocs zijn.

Moocs zijn losse online vakken gericht op een breed publiek. Voor dit gratis onderwijs is geen vooropleiding vereist: iedereen kan zich inschrijven. Zo volgden bijvoorbeeld 160 duizend deelnemers de mooc kunstmatige intelligentie bij Stanford University. Voor moocs gelden dus geen voorwaarden wat betreft deelname.

Dit in tegenstelling tot de drie online mastervakken die de TU in september gaat aanbieden: aerospace engineering, watermanagement en engineering & policy analysis. Hiervoor moet het beperkte aantal deelnemers (twintig tot veertig) wel betalen en de juiste vooropleiding hebben.

Tijdens de dies kondigde collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg al aan dat de universiteit dit jaar begint met moocs. Om ideële redenen, maar ook omdat Delft hierdoor met het onderwijs en onderzoek veel zichtbaarder wordt in de wereld, zo vertelde Mulder eerder in Delta.