D66 wil beurspromovendi

D66-kamerlid Boris van der Ham wilde van minister Plasterk weten of het geen goed idee is om promovendi niet langer als aio in dienst te nemen, maar als student te beschouwen. Dan zou hun aantal met dertig procent kunnen stijgen.

Beurspromovendi

Minister Plasterk toonde zich verbaasd over het pleidooi van D66 voor de minder dure beurspromovendi. Er wordt al jaren gesteggeld over de rechtspositie van promovendi, en een kamermeerderheid – inclusief D66 – steunde dit jaar de lijn van de minister dat ze in beginsel als werknemer moeten worden beschouwd. D66 lijkt daar nu op terug te komen, maar Van der Ham was niet bereikbaar voor aanvullend commentaar.

De Rijksuniversiteit Groningen verloor in augustus een rechtszaak die was aangespannen door vakbond Abvakabo FNV. De ruim vierhonderd Groningse beurspromovendi moesten voortaan als werknemer worden gezien. Maar de RUG geeft de moed niet op. De universiteitskrant meldt deze week dat Groningen in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de kantonrechter.

“Goedemorgen Uilenbal Berenek & Young managementconsultants trainings-and-customar-support-service, met Wim Wollewant, waar kan ik u mee helpen?”
“Ja goedemorgen, met Ellen Touw van de TU Delft. Ik heb het idee dat de TU de komende jaren weer erg in beweging komt met al die bezuinigingen en de OOD-evaluatie en ik wil me daar op kunnen voorbereiden. En nu heb ik wat vragen over de managementcursussen die u aanbiedt. Klopt het dat al uw managementcursussen iets met dieren te maken hebben?”

“Dat is een nieuw concept, dat we ontwikkeld hebben. De dierenwereld bestaat al heel lang, en dat concept: eten of gegeten worden, is zo succesvol, dat we dachten: daar moeten we wat mee. En dus hebben we deze dierlijke levensfilosofieën vertaald in een aantal management-development-concepten.”“Wat ik zoek is een cursus met visie, met helikopterview enzo, heeft u die?”

“Ik hoor het al Ellen, jij bent geknipt voor de training eagle-management, vers uit de States, geknipt voor jou, ik weet het zeker.”“Egel-management? Wat houdt dat in dan?”

“Ja de cursus egel-management geven we ook, voor als u met echte lastige wetenschappers moet werken, maar die bedoel ik niet. Ik bedoel eagle-management, adelaar-management dus. Managen als een adelaar: Een wijde blik, hoog boven de grond, je niet bezig houden met de details van de werkvloer, maar visie en toekomstperspectief. Zou verplicht gesteld moeten worden voor alle decanen.”“Dat begint er op te lijken. Ik zou eigenlijk graag wel die wijde blik willen maar tegelijk ook willen dat mijn daden effect hebben, dat ik mijn sporen achterlaat, echt een onuitwisbare indruk kan maken.”

“Dan raad ik je de cursus zeemeeuw-management aan. Dat is de stijl waarmee bijvoorbeeld alle externe adviseurs bij de TU werken. Quick en dirty, en maximum impact zou je kunnen zeggen.”“Zeemeeuw-management?  maar hoe werkt dat dan?”

“Zeemeeuw-management werkt als volgt: u komt vanuit de hoogte in een duikvlucht aanvliegen, schijt de hele boel onder en voor ze er iets over kunnen zeggen, vliegt u weer krijsend weg.”
“Ik zat zelf te denken  aan een cursus meerkat-management. Een meerkat is toch zo’n stokstaartje, zo’n beest dat op zijn achterpoten zit en wegrent bij gevaar?”

“Meerkat-management is dé manier om reorganisaties te overleven. Meerkat-management gaat uit van teamwork. Het hele team werkt samen aan de gemeenschappelijke missie, eentje staat op de uitkijk, en als er dan gevaar dreigt geeft de uitkijk een seintje en gaat het hele team ondergronds tot het gevaar is geweken.”“Dat lijkt meer op struisvogelpolitiek.”

“De cursus struisvogel-management geven we ook, maar meerkat-management is veel effectiever, en veel veiliger ook als je baan op het spel staat.”“Hoezo dan?”

“Nou een meerkat vlucht in zijn geheel zijn hol in, en een struisvogel steekt wel zijn kop in het zand maar zijn hol blijft juist eigenlijk… eh… min of meer boven de grond. Hard to cover your … eh ass that way toch, Ellen?”

Ellen Touw is hoofd van de dienst Onderwijs en Studentenzaken bij Civiele Techniek en Geowetenschappen en beleidsadviseur internationalisering.

Beurspromovendi