D66: ‘Met mondkapjes is meer fysiek onderwijs mogelijk’

Als studenten op de campus een mondkapje dragen, kan er meer fysiek onderwijs worden gegeven, stelde D66 in de Tweede Kamer. Premier Rutte zag er weinig heil in.

D66 voelt wel voor een mondkapjesplicht in collegezalen. (Foto: Wikipedia)

De discussie over mondkapjes dendert door. Op aandringen van de Tweede Kamer heeft het kabinet een landelijk advies uitgebracht om er in alle publiek toegankelijke binnenruimtes een te dragen.

Die nieuwe maatregel maakte premier Rutte donderdag bekend tijdens een groot coronadebat. “Het gaat om bijna overal waar je de hemel niet ziet”, zei hij. “In winkels, musea, gemeentehuizen, stations, vliegvelden, parkeergarages, benzinestations, restaurants, cafés, theaters en concertzalen, behalve als je zit.”

Bottlenecks

Een opvallend lang lijstje, waar het hoger onderwijs op ontbrak. Dat viel ook D66-fractieleider Rob Jetten op. En dat terwijl er volgens hem met een mondkapjesplicht juist veel meer les op de campus mogelijk zou zijn.

De collegezalen zijn daar groot genoeg voor, zei Jetten. Daar kan prima anderhalve meter afstand worden gehouden. Het probleem zou hem vooral zitten in bottlenecks als gangen, trappen en liften, waar nu maar heel weinig mensen mogen samenkomen. Daardoor kunnen instellingen nu slechts een klein deel van hun gebouwen inzetten voor het geven van onderwijs, stelde hij.

Hoge gebouwen

Op de vraag van Rutte of die stelling klopte, antwoordde Jetten dat hij het bij “heel veel onderwijsinstellingen” had gecheckt. Hij noemde de hoge gebouwen van de Vrije Universiteit Amsterdam als voorbeeld.

“Omdat je daar maar in je eentje of met twee man in de lift mag, is er wel degelijk een beperking in het aantal contacturen dat men kan geven”, zei Jetten. “Daar zou een mondkapje kunnen helpen.”

Risico

Maar dat ging de premier een stap te ver. “Dan ga je voorbij aan alle adviezen die zeggen: waar die anderhalve meter handhaven enigszins kan, is dat echt veel beter dan dat niet te doen”, reageerde hij. “Dan zou je eigenlijk zeggen: in het hoger onderwijs hoef je die anderhalve meter niet meer vast te houden.

Dat studenten en medewerkers een mondkapje zouden dragen, geeft hun volgens Rutte geen vrijbrief om toch met zijn drieën of vieren in een lift te stappen. “Dat is echt een risico.”

Dringend advies

De komende tijd zal het mondkapje ongetwijfeld voer voor discussie blijven. Tot die tijd gaan instellingen er op verschillende manieren mee om.

De Hogeschool Rotterdam bijvoorbeeld maakte bekend zo snel mogelijk een mondkapjesplicht te willen invoeren. De Hogeschool van Amsterdam, de Haagse Hogeschool en Hogeschool Inholland houden het vooralsnog bij een dringend advies.

De meeste universiteiten lijken nadere richtlijnen van de overheid en de veiligheidsregio’s af te wachten. Maar vanaf nu adviseert ook de Rijksuniversiteit Groningen studenten en medewerkers “dringend” om in de gebouwen een mondkapje te dragen, meldt UKrant.

HOP, Evelien Flink

HOP Hoger Onderwijs Persbureau