Cvb: eigen criteria voor onderzoekscholen onnodig

Het college van bestuur wil de Delftse criteria voor het oprichten van onderzoekscholen afschaffen. In een notitie aan de universiteitsraad noemt het cvb de criteria overbodig en een onnodige vergroting van de bureaucratie.

br />
De notitie is een vervolg op de interne evaluatie van de onderzoekscholen in juni. In de notitie staat een analyse van alle 43 eigen TU-criteria. De voornaamste conclusie is dat er veel overlap bestaat met de criteria die de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) aan onderzoekscholen oplegt en met het algemeen tewerkstellingsprotocol (ATP). Hierin staan algemene richtlijnen voor TU-personeel beschreven. De overige criteria zijn al in een standaardovereenkomst of in de wet vastgelegd.

Tijdens eerdere discussie over dit onderwerp in juni bestond in de u-raad weerstand tegen afschaffing van de criteria. De discussie betrof met name de criteria die de faculteiten en vakgroepen beschermen tegen een te grote invloed van onderzoekscholen. Volgens het cvb blijkt uit de evaluatie dat deze bescherming overbodig is.

Op 20 november spreekt de u-raad over dit onderwerp. (O.R.)

Op 20 november spreekt de u-raad over dit onderwerp. (O.R.)