Cultuurmaand bij de Bond

Figuur 1 Mumtaz Jafri

,,De cultuurmaand biedt de mogelijkheid aan Delftse studenten om kennis te maken met allerlei vormen van cultuur. We houden het dus bewust zo laagdrempelig mogelijk door geen of weinig toegangsgeld te vragen. Bovendien hebben we er bij het samenstellen van het programma goed opgelet dat de activiteiten niet samenvallen met voetbalwedstrijden”, aldus Anne Witsenburg, lid van de organiserende cultuurcommissie.

Elk jaar wordt geprobeerd de programmering zo gevarieerd mogelijk te houden. Muziek, theater, dans en literatuur komen aan bod. Dit jaar is het aantal workshops en excursies opvallend groot. Witsenburg: ,,Studenten vinden het altijd erg leuk om zelf ook mee te doen. Je kunt ze wel passief iets laten zien, maar dan slaat de verveling nog weleens toe. Ze hebben natuurlijk al de hele dag in de collegebanken zitten toekijken. De inschrijvingslijsten voor de workshops en excursies waren dit jaar na één avond al vol.”

Behalve een excursie naar ‘Delftse meesters; tijdgenoten van Vermeer’ in museum Het Prinsenhof wordt buiten Delft rondgekeken. Witsenburg nam afgelopen woensdag geïnteresseerden mee naar haar oom Edward in Den Haag. Edward Witsenburg, professor aan het Mozarteum in Salzburg, deed in een lecture-recital de geschiedenis van de harp uit de doeken. Verder wordt theater Carré in Amsterdam nog aangedaan voor een rondleiding.

Het zelf doen kent zijn hoogtepunt in de workshops. Wordt bij de excursies de eigen inbreng beperkt tot in- en uit- de trein stappen, bij de tapdance-workshop moeten de voeten flink veel en vooral snel van de vloer. Ook de mouwen zullen worden opgestroopt om de ‘broodjes van 10 kilo’ tot geschikt voor op de schoorsteenmantel te smeden tijdens de boetseerworkshop.

Luisteren en kijken zonder zelf een inspanning te leveren kan ook. Cabaretfans kunnen maandag 13 mei hun hart ophalen. Mumtaz Jafri en Machiel Pomp zullen met hun programma’s ‘Nul’, respectievelijk ‘Man bevuilt nest’ tonen waarom zij de finalisten waren van het Camaretten Festival in 1995. Will Simon, bekend van het televisieprogramma ‘Opsporing verzocht’, maar ook schrijver van misdaadromans, geeft een lezing.

Een aantal Bondsleden komt in actie voor de theateronderdelen van de cultuurmaand. Toneelondervereniging Kachel brengt in het Faliebagijnhoftheater komend weekend ‘De Feeks’ op de planken. ,,De Feeks is een bewerking van ‘De getemde feeks’ van Shakespeare. Na vele klachten over onnavolgbare uitvoeringen van niet te begrijpen stukken nu horror, drama, comedy en soap in één.. een doorsnee avond RTL. Het stuk leert je hoe je een vrouw aan de haak slaat, hoe je een vent de bons geeft en hoe je het snelst van je dochter afkomt”, aldus de aankondiging.

De hele maand mei is er een wekelijks wisselende tentoonstelling van werk van de Delftse striptekenaar en oud BondslidAuke Herrema te bezichtigen op eettafel Tyche. Het werk bestaat uit strips die de afgelopen jaren geplaatst zijn in Delta en in de Gaykrant, hier en daar aangepast aan het Bondsleven.

Sluitstuk van de cultuurmaand is voor het derde achtereenvolgende jaar het Open Podium. Witsenburg: ,,Iedereen kan komen spelen. We hebben al veel toezeggingen, onder andere van federatiegenoten van de DSB. En in ieder geval speelt de president.” (I.B.)

Het is alweer voor de achtste keer dat de Delftsche Studenten Bond de maand mei uitroept tot cultuurmaand. Ook dit jaar kan iedereen, ook niet-leden, genieten van onder meer cabaret, theater en muziek. Opvallend aan deze cultuurmaand is het hoge ‘doe-het-zelf’-gehalte in de vorm van excursies en workshops.

Figuur 1 Mumtaz Jafri