Cultuur en diversiteit op Fysicacongres in TU-aula

Studievereniging VvTP werkt aan de voorbereiding van het jaarlijkse Fysica-congres van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging op 26 mei 2023 in de aula. Wat is daar te doen?

Het kantoor van de VvTP is het Delftse organisatiecentrum voor het Fysica-congres. (Foto: Jos Wassink)

Dutch only

De organisatie verwacht zo’n 500 deelnemers op het congres en richt zich daarom op een ‘breed natuurkundig publiek’: niet alleen studenten, maar ook voor docenten uit het voortgezet onderwijs, fysici uit het bedrijfsleven en academici. Iedereen, kortom, die zich interesseert voor zaken als biofysica, quantumfysica, 3D-beeldvorming, diversiteit en onderwijs.

’s Avonds kunnen ook cultuurliefhebbers (gratis) aansluiten voor een concert met quantummuziek op twee vleugels bespeeld door Andrija Pavlovic en Sonja Loncar, ook bekend als LP DUO. Pavlovic was vorig jaar Kavli Artist in Residence.

Naast vakinhoudelijke zaken komen diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie aan bod in een sessie met TU-alumnus Julia Cramer en tv-presentator Diederik Jekel. Een andere bijeenkomst gaat over het natuurkunde-examen van de middelbare school. Welke natuurkundige kennis heeft iedereen nodig, vraagt Sijbrand de Jong (decaan aan de Radboud Universiteit) en is het eindexamen een goede manier om te bepalen of die doelen gehaald zijn?

“Er zijn zes parallelle sessies die zich in vier rondes afspelen”, vertelt Anna Verdouw (VvTP) over de organisatie. “Daardoor kan iedereen tussen twee en vier uur door z’n eigen belangstelling volgen.” De Delftse studievereniging Vereniging voor Technische Physica (VvTP) werkt bij de organisatie nauw samen met de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) en Delftse onderzoekers.

LP-DUO (Sonja Loncar en Andrija Pavlovic) voert quantummmuziek uit. (Foto: Laslo Antal)

• Programma en inschrijvingen op de website van fysica.nl.
  • Optreden van LP DUO in X met quantummuziek op 21 april 2022 op Youtube.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl