Culture Shock – Neus snuiten

Wat vinden buitenlandse studenten raar aan ons? En wat valt ze op aan Nederlandse gebruiken en gewoontes?
Sodaba Roustayar (21), derdejaars bouwkunde, Afghanistan. Woont sinds haar dertiende in Nederland.

/em>

“Wat mij het meest stoort zijn mensen die hun neus snuiten tijdens het eten, terwijl ze het smerig vinden als anderen zitten te boeren.” Ook raar: ze smeren ’s ochtends broodjes om mee te nemen en ’s middags op te eten. Nederlanders wijzen altijd naar anderen. “Ze zijn niet nationalistisch, maar ze stellen zichzelf wel boven anderen. Vooral boven buitenlanders. Ik geef huiswerkbegeleiding aan kinderen. In schoolboeken wordt het communisme helemaal de grond ingeboord. Ze wijzen op de propaganda van anderen, maar zijn blind voor hun eigen propaganda.”
Leuk vindt ze dat Hollanders soms zo lekker nonchalant zijn, ook in het buitenland. “Ik denk dat ze trots zijn dat ze zichzelf kunnen zijn, dat ze in de wereld een bepaalde positie hebben. In Istanbul zag ik dat Nederlanders boterhammen zaten te eten die ze zelf in een zakje hadden meegenomen. Terwijl er zoveel goedkope restaurants zijn!”
Nederlanders kijken de kat uit de boom. “Als het onderwerp politiek is, zie je de hele tafel meeluisteren, maar ze zeggen niets. In mijn land zou iedereen zich ermee bemoeien.” Ze zijn geduldig, rustig. “Vooral de mannen. Aziatische mannen zijn in het algemeen wat agressiever, misschien té mannelijk. En Nederlanders houden van feesten en lachen. Ook als ze tijdens discussies hun frustraties uiten, blijven ze lachen.”