Culture Shock – Natte haren

Wat vinden buitenlandse studenten raar aan ons? En wat valt hen op aan Nederlandse gebruiken en gewoontes?
Lucia d’Acunto, promovenda EWI, ItaliëDat Nederlanders bij mooi weer in meren en grachten duiken om wat verkoeling te zoeken, begrijpt Lucia d’Acunto niet.

“In Italië hebben we daar de zee voor”, verwijst zij naar haar thuisland. “Het is vreemd, omdat de grachten niet erg schoon zijn”, licht de naast haar gezeten Roberta Bellodi toe. D’Acunta’s landgenote, tot voor kort in Delft bezig als masterstudent civiele techniek en geodesie, is het tevens opgevallen dat Nederlanders voornamelijk gefrituurd voedsel eten. Wat dat betreft is de Italiaanse keuken in hun ogen veel gevarieerder.
Of Nederlanders ook leuke eigenschappen hebben? “Ze zitten vaak op de fiets”, is de weinig verrassende constatering van D’Acunto. “In Italië gebeurt dat niet. De steden zijn daar te heuvelachtig voor. Grappig dat ze hier overal speciale fietspaden aanleggen langs de weg.” Zelf bewegen zij zich in Delft ook op de fiets voort. “Ja hoor, we weten wel hoe dat moet.” Bellodi: “Het is onmogelijk om hier geen fiets te hebben.” Tot slot schiet de laatste nog een rare Hollandse eigenschap te binnen, die ze graag kwijt wil: “Ze drogen hun haren niet als ze gezwommen hebben.” (JT)