Culture Shock

Wat vinden buitenlandse studenten raar aan ons? En wat valt ze op aan Nederlandse gebruiken en gewoontes?
Stefano Barbieri, computer engineering (EWI), Sardinië, ItaliëNederlanders hebben zo’n beetje dezelfde cultuur als Italianen, stelt Stefano Barbieri vast.

“Alleen de werktijden verschillen. In Italië houden de lessen op om half zeven, half acht. Er zijn hier wel veel meer activiteiten mogelijk op cultuur- en sportgebied dan op Italiaanse universiteiten. Dat is hier veel beter georganiseerd. Bijna alles in Nederland werkt eigenlijk beter dan in Italië.”
Oké, het eten in Italië is iets lekkerder, geeft hij na al die loftuitingen toe. “In de kantine van de TU is het niet zo best. Maar jullie hebben wel kroketten, die zijn lekker. Ik werk bij een Delfts bedrijf waar ze kroketten verkopen bij de lunch. In Nederland vind je trouwens makkelijker een baantje. Ze zijn hier flexibeler. Je mag hier werken tijdens je studie en ze houden rekening met je tentamens.”
Of wij nog weird habits hebben? “Jullie drinken veel bier, Italianen meer sterke drank. Na het eten nemen we een digestief. Als je in Italië uitgaat in clubs drink je geen bier maar cocktails. Alcohol is duur. Als een biertje zeven euro kost en een cocktail tien euro, kies je voor de cocktail.” Meisjes zijn hier iets afstandelijker, cooler, valt hem op. “In Italië spelen ze hard to get, maar zijn ze easily to get. In Nederland spelen ze ook hard to get, maar zijn ze dat ook!”