Campus

Cruisen achter de skate aid

Skaten is fun, maar bij tegenwind wordt het minder leuk. Met de skate aid van IO’er Justus Tomlow, komt de rolschaatser toch fris op zijn bestemming aan.

br />
De motorisering valt niet te stuiten. De automobiel domineert, maar ook lichtere vervoermiddelen krijgen tegenwoordig een motortje. Daarentegen moet de rolschaatsende mens in weer en wind op zijn spierkracht vertrouwen. Dit verandert binnenkort, als het aan IO’er Justus Tomlow ligt. Power assisted skaten moet een einde maken aan het geploeter.

Tomlow, die in september afstudeert, heeft het proefmodel van zijn skate aid net uitgebreid getest. Het prototype, een elektrisch aangedreven wiel aan een steel, gaf tijdens deze beproeving de geest. De reacties van het skatende publiek waren evenwel positief. Tomlow: ,,De meesten vonden hem erg leuk, hoewel ze het meer iets voor beginners vonden. Maar beginnende skaters hadden juist meer moeite met het gebruik.”

De motorstok vergt dus enige skatevaardigheid maar dat is ook de bedoeling. Tomlow ziet zijn ontwerp als een hulpmiddel, geen volledige buitenboordmotor. Iets waarop je kunt terugvallen bij tegenwind of het overbruggen van langere afstanden. ,,Skaten is een actieve bezigheid en dat moet het vooral blijven. Je alleen maar door dit ding laten voorttrekken, wordt te passief.”

Het idee voor de hulpmotor ontstond nota bene tijdens een workshop over autodesign. Er schort iets aan de verkeersveiligheid, signaleerde Tomlows groepje. Terwijl de automobilist zich steeds beschermder weet in zijn kooiconstructie, komt de voetganger er bij een botsing maar bekaaid vanaf. Tomlow en de zijnen zochten daarom een vervoersvorm die zo min mogelijk gevaar voor anderen oplevert.

,,We zijn daarbij uitgegaan van het principe van vergelijkbare kwetsbaarheid, de meest minimale vorm van motorisering. Zo kwamen we uiteindelijk terecht bij gemotoriseerde skates. Reduce to the minimum”, verklaart Tomlow met een knipoog naar de Smart-slogan. Rolschaatsen met een ingebouwd motortje zijn volgens hem geen optie. ,,Je moet tenslotte ook goed kunnen remmen. Als je de skates direct aandrijft, wordt dat lastig. Veilig afremmen op skates vereist sowieso bedrevenheid, maar deze oplossingsrichting biedt daar meer mogelijkheden voor.”
Kantelen

Een vriend met een ontwerpbureau zag het idee wel zitten en spoorde Tomlow aan het concept uit te werken. Sinds januari is het zijn afstudeeropdracht. Intussen is duidelijk dat er nog wat haken en ogen aan het schijnbaar simpele concept kleven. Vooral de stabiliteit is een punt van zorg.

,,Als je hem kantelt om een bocht te maken, wil hij omvallen. Omdat je de steel zelf vasthoudt, is er namelijk geen vast draaipunt. Een fiets heeft bijvoorbeeld een balhoofd en dat maakt het gedrag in bochten redelijk beheersbaar.” Aan de andere kant mag de skatehulpook niet te vast op de weg liggen: dat zou de wendbaarheid niet ten goede komen. Tomlow: ,,De kunst is de instabiliteit zodanig te kiezen dat je hem nog kunt beheersen. Om dat te bereiken gebruik ik nu een breed wiel, maar je zou ook een meer bolvormig wiel kunnen nemen. Dat is van zichzelf al stabiel.”

Ook de prijs en het gewicht moeten nog omlaag. De skate aid mag niet meer dan vijfhonderd gulden gaan kosten, meent Tomlow. ,,Maar het wordt nog hard werken om die prijs te halen. Een groot deel van de kosten gaat in accu’s zitten. En dat zijn nu eenmaal dure dingen.”

De motorstok moet skaters ongeveer drie kwartier van extra trekkracht voorzien. Om de accu’s niet te snel uit te putten, wil Tomlow nog een actieve vermogenregelaar in het ontwerp opnemen. Een soort cruise-control die de trekkracht van de motorstok continu aanpast aan het rijgedrag. Het product krijgt hierdoor ook meer het karakter van een hulpmotor. ,,Wellicht wordt hij hierdoor meer acceptabel voor de wetgeving”, hoopt hij. ,,Die legt namelijk strenge restricties op aan gemotoriseerd vervoer. In principe is dit ding dan ook niet toegestaan, denk ik.”

Als het technische verhaal eenmaal rond is, moet hij de styling nog op de doelgroep aanpassen. Dat luistert nauw. Als de skate aid in de Spartamet-hoek belandt, is het over en uit. Maar Tomlow denkt zijn niche al te hebben gevonden. ,,Je ziet dat mensen het skaten steeds vaker gebruiken om te flaneren, om te cruisen. Ik wil proberen dat speelse gebruik uit te buiten.” Wie weet wordt het gezoem van de skate aid straks een vertrouwd geluid in het Amsterdamse Vondelpark.

Skaten is fun, maar bij tegenwind wordt het minder leuk. Met de skate aid van IO’er Justus Tomlow, komt de rolschaatser toch fris op zijn bestemming aan.

De motorisering valt niet te stuiten. De automobiel domineert, maar ook lichtere vervoermiddelen krijgen tegenwoordig een motortje. Daarentegen moet de rolschaatsende mens in weer en wind op zijn spierkracht vertrouwen. Dit verandert binnenkort, als het aan IO’er Justus Tomlow ligt. Power assisted skaten moet een einde maken aan het geploeter.

Tomlow, die in september afstudeert, heeft het proefmodel van zijn skate aid net uitgebreid getest. Het prototype, een elektrisch aangedreven wiel aan een steel, gaf tijdens deze beproeving de geest. De reacties van het skatende publiek waren evenwel positief. Tomlow: ,,De meesten vonden hem erg leuk, hoewel ze het meer iets voor beginners vonden. Maar beginnende skaters hadden juist meer moeite met het gebruik.”

De motorstok vergt dus enige skatevaardigheid maar dat is ook de bedoeling. Tomlow ziet zijn ontwerp als een hulpmiddel, geen volledige buitenboordmotor. Iets waarop je kunt terugvallen bij tegenwind of het overbruggen van langere afstanden. ,,Skaten is een actieve bezigheid en dat moet het vooral blijven. Je alleen maar door dit ding laten voorttrekken, wordt te passief.”

Het idee voor de hulpmotor ontstond nota bene tijdens een workshop over autodesign. Er schort iets aan de verkeersveiligheid, signaleerde Tomlows groepje. Terwijl de automobilist zich steeds beschermder weet in zijn kooiconstructie, komt de voetganger er bij een botsing maar bekaaid vanaf. Tomlow en de zijnen zochten daarom een vervoersvorm die zo min mogelijk gevaar voor anderen oplevert.

,,We zijn daarbij uitgegaan van het principe van vergelijkbare kwetsbaarheid, de meest minimale vorm van motorisering. Zo kwamen we uiteindelijk terecht bij gemotoriseerde skates. Reduce to the minimum”, verklaart Tomlow met een knipoog naar de Smart-slogan. Rolschaatsen met een ingebouwd motortje zijn volgens hem geen optie. ,,Je moet tenslotte ook goed kunnen remmen. Als je de skates direct aandrijft, wordt dat lastig. Veilig afremmen op skates vereist sowieso bedrevenheid, maar deze oplossingsrichting biedt daar meer mogelijkheden voor.”
Kantelen

Een vriend met een ontwerpbureau zag het idee wel zitten en spoorde Tomlow aan het concept uit te werken. Sinds januari is het zijn afstudeeropdracht. Intussen is duidelijk dat er nog wat haken en ogen aan het schijnbaar simpele concept kleven. Vooral de stabiliteit is een punt van zorg.

,,Als je hem kantelt om een bocht te maken, wil hij omvallen. Omdat je de steel zelf vasthoudt, is er namelijk geen vast draaipunt. Een fiets heeft bijvoorbeeld een balhoofd en dat maakt het gedrag in bochten redelijk beheersbaar.” Aan de andere kant mag de skatehulpook niet te vast op de weg liggen: dat zou de wendbaarheid niet ten goede komen. Tomlow: ,,De kunst is de instabiliteit zodanig te kiezen dat je hem nog kunt beheersen. Om dat te bereiken gebruik ik nu een breed wiel, maar je zou ook een meer bolvormig wiel kunnen nemen. Dat is van zichzelf al stabiel.”

Ook de prijs en het gewicht moeten nog omlaag. De skate aid mag niet meer dan vijfhonderd gulden gaan kosten, meent Tomlow. ,,Maar het wordt nog hard werken om die prijs te halen. Een groot deel van de kosten gaat in accu’s zitten. En dat zijn nu eenmaal dure dingen.”

De motorstok moet skaters ongeveer drie kwartier van extra trekkracht voorzien. Om de accu’s niet te snel uit te putten, wil Tomlow nog een actieve vermogenregelaar in het ontwerp opnemen. Een soort cruise-control die de trekkracht van de motorstok continu aanpast aan het rijgedrag. Het product krijgt hierdoor ook meer het karakter van een hulpmotor. ,,Wellicht wordt hij hierdoor meer acceptabel voor de wetgeving”, hoopt hij. ,,Die legt namelijk strenge restricties op aan gemotoriseerd vervoer. In principe is dit ding dan ook niet toegestaan, denk ik.”

Als het technische verhaal eenmaal rond is, moet hij de styling nog op de doelgroep aanpassen. Dat luistert nauw. Als de skate aid in de Spartamet-hoek belandt, is het over en uit. Maar Tomlow denkt zijn niche al te hebben gevonden. ,,Je ziet dat mensen het skaten steeds vaker gebruiken om te flaneren, om te cruisen. Ik wil proberen dat speelse gebruik uit te buiten.” Wie weet wordt het gezoem van de skate aid straks een vertrouwd geluid in het Amsterdamse Vondelpark.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.