Crossers ploegen grasveld om

Winterse kou, regen, hagel en/of sneeuw, de door de ware veldritliefhebbers zo vurig gewenste ‘extreme’ omstandigheden, bleven uit tijdens de op zaterdag verreden editie van de Regiocross Zuid-Holland.

Dankzij de neerslag van de voorafgaande dag was het door wielerstudentenclub WTOS uitgezette parkoers in het park achter de IKEA her en der toch nog lekker modderig, een onmisbare voorwaarde voor een heerlijk zware cyclocross. Zo werd het toch nog een beetje het aangekondigde ‘heroïsche gevecht van mens en fiets met de elementen’.

“We hebben het grasveld volledig omgeploegd met zijn allen”, stelde een tevreden Anton-Jan Eijsbouts namens de organisatie vast. Het door vrijwilligers met behulp van zaag, schep en snoeischaar klaargemaakte 1,9 kilometer lange parkoers liep voor een groot deel slingerend door stukken bos en bevatte naast andere obstakels een trap, een klim van anderhalve meter plus een spectaculaire afdaling. Twee deelnemers bekochten een val met flinke schaafwonden.

In de A-categorie eindigde WTOS-coryfee Thijs Nijveldt als tweedeachter Nils van Kooij, ook al winnaar in de twee voorafgaande jaren. Ger Koenen zegevierde bij de Nieuwelingen), Pim van der Marel schreef na acht rondjes ploeteren de ronde voor mountainbikers op zijn naam. Bij de vrouwen bleek Marieke van Witzenburg de snelste coureur. Zij allen ontvingen, behalve klassementspunten, namens een van de sponsoren een gratis massage.