Crèche en wellicht tweetalige basisschool op campus

Een crèche met vijf groepen, samen goed voor ongeveer zestig kinderen. De leidsters zijn er tweetalig, het gebouw duurzaam en de omgeving groen. Eind 2014 moet de TU haar eigen kinderdagverblijf hebben. En als het lukt ook een internationale basisschool en buitenschoolse opvang.

De locatie waar dit alles moet komen, is nog niet definitief. Daarom wil Ronald Kuil van facilitair management en vastgoed die voorlopig niet noemen. Wel heeft het de voorkeur dat er ruimte is voor crèche, school en bso. Die kunnen faciliteiten delen.

De crèche zal worden gerund door de Stichting Rijswijkse Kinderopvang, die al verschillende locaties heeft in Delft. Er komen vijf groepen, waar ongeveer zestig kinderen terecht kunnen. Het kinderdagverblijf moet duurzaam worden en moet komen in een ‘groene omgeving die kinderen prikkelt, inspireert en uitdaagt’.

De nieuwe opvang is toegankelijk voor alle kinderen, al hebben die van TU-medewerkers voorrang. De verwachting is dat veel internationale werknemers interesse zullen hebben. Vandaar dat het Engels naast het Nederlands een belangrijke rol gaat spelen.

Dinsdag 11 december kregen TU-medewerkers tussen de 25 en de 40 jaar een behoeftenonderzoek toegestuurd. Zij worden daarin bevraagd over hoeveel dagen per week en weken per jaar zij van het kinderdagverblijf gebruik willen maken. Ook mogen zij zich onder meer uitspreken over de groepssamenstelling, breng- en haaltijden, de viering van feestdagen, de lunch, buitenspelen en eventuele extra diensten als kapper, yoga- en zwemles.

Als laatste wil de TU weten of de doelgroep behoefte heeft aan een internationale basisschool en een buitenschoolse opvang op de campus. Over die basisschool zijn gesprekken gaande met Scholenstichting Laurentius. Die opent in maart 2014 een internationale basisschool in Delft, waar de voertaal Engels zal zijn.

Volgens Kuil gaat het om een ‘groeimodel’: de school begint klein en moet langzaam groter worden. Wellicht past daar eind 2014 een overstap naar de TU-campus in, denken de onderhandelende partijen.

Kuil spreekt van een ‘hartstikke leuk initiatief’, dat ‘een hele mooie aanvulling is op de campus’ en dat past bij het internationale imago van de TU. Hij denkt dat er zeker sprake zal zijn van synergie tussen de basisschool en de universiteit. “We kunnen voorzieningen delen. De kinderen kunnen bijvoorbeeld gymen bij sport en cultuur en gebruikmaken van de bibliotheek.”