Creatief met wiskunde

Een tentoonstelling over kunst en wiskunde bij Bouwkunde. Wiskundehoogleraar dr. Robbert Fokkink ging de kunstwerken bekijken en moest goed zoeken. Bouwkunde staat van nature al vol met kunstwerken en met een beetje fantasie herken je overal wiskunde in.

Kunst en wiskunde, dat klinkt voor het ongeoefende oor net als creatief en kurk. Toch organiseert de stichting Ars et Mathesis alweer voor het derde jaar op rij een symposium met dit thema op een Nederlandse universiteit. Vorig jaar in Leiden, het jaar ervoor in Utrecht en dit jaar bij Bouwkunde in Delft. Op 19 november vertelt de kunstenaar Karel Vreeburg hoe hij zijn wiskundige vormen realiseert in baksteen; Dirk Huylebrouck geeft een lezing over sinistere bouwwerken. De bijbehorende tentoonstelling over kunst en wiskunde valt intussen al te bewonderen op de Julianalaan, waar diverse onmogelijke figuren staan opgesteld of zijn opgehangen. Volgende week komen er nog een paar platonische vliegers bij, van luchtkunstenaar Ton Oostveen.

Hans Kuiper, de secretaris van Ars et Mathesis, zwierf in een grijs verleden als student door het Bouwkundegebouw, toen dat nog van wiskunde was. “Gelukkig is het gebouw intussen veel mooier geworden”, zegt hij. Is de keuze op de faculteit Bouwkunde gevallen, omdat het tegenwoordig zo kunstzinnig is en het vroeger zo wiskundig was? “Dat niet, de keuze voor Bouwkunde is min of meer toevallig tot stand gekomen”, zegt Kuiper. Maar hij vindt het mooi meegenomen dat dit nu het mooiste gebouw van de TU is geworden.

Het is wel even zoeken naar de tentoonstelling. Volgens de medewerkers van de servicebalie staan de kunstwerken door het hele gebouw verspreid. Vind die maar eens. Bouwkunde staat immers van nature al vol met kunstwerken en met een beetje fantasie herken je overal wiskunde in. Stoelen en tafels die de wand in lijken te vliegen, futuristische maquettes, driedimensionale mozaïeken. Het gebouw lijkt net een Escher-tekening, met een eindeloze rij van gangen en trappen die nergens naartoe gaan. De bakstenen Möbiusbanden van kunstenaar Karel Vreeburg zijn nog wel te vinden, want die staan pontificaal in de serre, vlak naast de cilinder-anamorfosen van Jan Marcus. Maar waar zijn de schilderijen uit stukjes papier van Monika Buch of de Moiré-effecten van Koert Feenstra? Ongetwijfeld staan die ergens verdekt opgesteld. En zo wordt een bezoek aan de tentoonstelling bovenal een speurtocht door het Bouwkundegebouw, waar een enkele ongeschilderde trap nog herinnert aan het grijze wiskundeverleden.

Het lijkt nog niet echt storm te lopen met de tentoonstelling. Het is tentamenperiode, de studenten zijn creatief bezig achter computers en bouwtekeningen. Aankomende ingenieurs worden trouwens al voldoende lastig gevallen met wiskunde. Moeten zij zich dan ook nog eens verdiepen in kunst en wiskunde? “Zeker wel”, vindt Kuiper, en hij wijst op de uitdagende symposiumprijsvraag over een kubus met axiale stijfheid. Daar kunnen studenten mooi hun tanden op stukbijten. De winnaar wordt getrakteerd op een schaalmodel van tensegrity. Wie dat is, en wat tensegrity betekent, wordt uit de doeken gedaan op het Ars et Mathesis symposium op 19 november.

Ars et Mathesisdag 2011, zaterdag 19 november in Zuid Serre en zaal B bij Bouwkunde. Toegang gratis voor TU-studenten en medewerkers. www.arsetmathesis.nl

Nu de sneeuw weer rijkelijk op het spoor valt, moet je oppassen voor vertragingen. De nieuwe NS Reisplanner app voor Android komt dan ook precies op tijd. De NS wil Android als ‘koploper’ gaan gebruiken om nieuwe functionaliteit te testen.

Bij het opstarten verschijnt een overzichtelijk scherm met negen iconen. Allereerst is er de reisplanner. De vertreklocatie kun je geven op basis van GPS, een adres, een ingevoerd station of een nuttige plaats via iLocal. Vervolgens kies je of je lopend, met de fiets of met de auto naar het station reist. Dit doe je ook voor je bestemming. Een druk op de knop later krijg je de reis en vijf alternatieve opties rond het gekozen moment.

Tik een optie aan en je ziet de reisdetails. Via de menuknop in Android kun je prijsinformatie vinden, de terugreis plannen en de reis opslaan. Een opgeslagen reis is te vinden via ‘mijn reizen’ op het hoofdscherm. Vanuit het hoofdscherm zijn ook de vertrektijden te vinden van elk station. Je ziet hier hetzelfde als op de informatieborden in een stationshal.

‘Storingen & werkzaamheden’ op het hoofdscherm laat zien wat er aan de hand is, wanneer het verholpen is, eventuele vertragingen en alternatieve routes. ‘Eropuit’ en ‘iLocal’ zijn handig om een dagje met de trein te plannen.
De NS heeft duidelijk moeite gedaan om een goede app neer te zetten voor Android. Via Twitter (twitter.com/ns_online) biedt de spoorvervoerder snelle ondersteuning. Voor veel treinreizigers zal de app een verademing zijn.

Leuk *****
Handig *****