Wetenschap

Cover

“I found the photo on iStockphoto.com,” says Dr Michel Meulpolder. He was looking for scales, as the topic of his PhD research at faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science was on balancing supply and demand in peer-to-peer networks in which people exchange content, like music and films, over the Internet.

A problem facing such networks, like BitTorrent and the TU’s home-grown Tribler, is parasitism by free riders – people who only download but do not share. Meulpolder choose the photo because of its Zen-like atmosphere and the visual paradox of seeing something that cannot be true. His own attempt at restoring the balance in P2P networks is called BarterCast. The programme tries to establish someone’s reputation based on what it can find out about the history of uploads and downloads to and from other computers in the network. “It all happens decentralised,” Meulpolder explains. “It’s like computers gossiping among each other. But that’s how human reputations are made or broken as well.” Bad sharing gets punished with low bandwith, while collaboration is rewarded.

Michel Meulpolder, ‘Managing supply and demand of bandwith in Peer-to-peer Communities’, 1 March 2011

Demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (CDA) vindt het ‘best griezelig’ om de kieswijzer en plein public in te vullen. “Ik heb laatst meegedaan aan Lingo en toen viel ik helemaal stil”, zegt ze in de aula van de Haagse Hogeschool. Daar is nu geen sprake van. Hardop nadenkend, alsof ze te gast is bij Lotto Weekend Miljonairs, vult ze op een laptop bij elk van de achttien stellingen ‘eens’, ‘oneens’ of ‘neutraal’ in.

Lastig heeft Van Bijsterveldt het met stelling zeven: “Om het studierendement te verhogen zijn harde maatregelen nodig. Te denken valt aan het bsa, de harde knip, of het laten vervallen van studiepunten als studenten langer dan een jaar uitlopen op de nominale studieduur.” Eerst klikt ze op ‘neutraal’, maar even later toch op ‘eens’, al vindt ze de derde maatregel te hard. Over de basisbeurs hoeft ze geen seconde na te denken. “Die moet overeind blijven.”

Advies

Erg verbazingwekkend is het niet dat de staatssecretaris het advies krijgt om op haar eigen CDA te stemmen. Want alle partijen die meewerken aan de kieswijzer, hebben de achttien stellingen tevoren zelf ingevuld. Ook Jasper van Dijk (SP), Marianne Thieme (Partij voor de Dieren), Sharon Dijksma (PvdA) en Jesse Klaver (GroenLinks) hebben een honderd procent match met hun partijstandpunt.

Uitzondering is Boris van der Ham van D66, die het advies krijgt om op D66, de PvdA of de VVD te stemmen. Zijn haastig ingevulde antwoorden komen voor 67 procent overeen met de standpunten van die drie partijen. “Dat biedt perspectief op een paars kabinet”, lacht Van der Ham. Hij benadrukt dat studenten zich bij hun partijkeuze niet alleen door het hoger onderwijs moeten laten leiden.

Stemwijzer

Kritiek is er te horen op de algemene stemwijzer.nl, waar kiezers de partijen op meerdere beleidsterreinen kunnen vergelijken. Onder het kopje studiebeurs staat de stelling: “Er is extra geld nodig voor onderwijs en daarom moet de regering de studiebeurs afschaffen. Studenten moeten in het vervolg geld lenen voor hun studie.” De PvdA laat daar “oneens” noteren en wekt daarmee volgens critici, waaronder Marja van Bijsterveldt, ten onrechte de indruk dat ze tegen afschaffing van de basisbeurs is.

Maar volgens haar oud-collega Sharon Dijksma (PvdA) is dat te kort door de bocht. “Wij zijn inderdaad voor het afschaffen van de basisbeurs, maar willen de aanvullende beurs handhaven. Daarom zijn we het niet eens met de brede stelling dat de studiebeurs moet worden afgeschaft.”