Wetenschap

Cover

He took the photo himself, Dr Jason Pierson notes, after his appeal to Old Amsterdam for high-res pictures was rebuffed. It seemed entirely fitting to use Old Amsterdam cheese on the cover, since much of Pierson’s PhD research had been conducted at the NKI (Netherlands Cancer Institute) in the Dutch capital.

Pierson even explained to the cheesemakers that his project had to do with cutting slices off biological cells, just as one slices cheese with the typically Dutch cheese slicer known as a ‘kaasschaaf’. “Biological cells and cheese are very different things,” the cheese company decided and thus turned down Pierson’s request. Undeterred, he then bought some cheese, removed the Old Amsterdam’s typical black rind, made some slices and set up his cover’s still life. “I hope they can’t sue me for that,” he adds in jest.

Pierson developed a method for using a diamond knife to slice a deep frozen cell into 10 to 20 0.1 micron thin slices and then transferring the slices in an orderly manner to the grid of an electron microscope for imaging. The technique has been sold to Leica for use in their new microtomes.

Jason Michael Pierson, ‘Electron Cryo-Tomography of Vitreous Cryo-Sections’, PhD supervisor Prof. Peter Peters (Applied Sciences), 20 April 2011

De TU heeft voor het studiejaar 2011-2012 een capaciteitsfixus aangevraagd voor bouwkunde (BK), industrieel ontwerpen (IO) en luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (L&R). Na goedkeuring geldt voor deze opleidingen een gewogen loting: studenten met een gemiddeld eindcijfer van een acht of hoger, kunnen gegarandeerd bij de TU studeren. Studenten met een lager gemiddelde moeten loten, waarbij een hoger eindcijfer een hogere lotingkans geeft.
Voor studiejaar 2012-2013 wil de TU decentrale selectie voor BK en IO onderzoeken. Deze faculteiten kunnen studenten dan zelf op ontwerpkwaliteiten toetsen. Voor de komende lichting eerstejaars komt er een proef waaraan zij op vrijwillige basis en zonder consequenties mee kunnen doen.

De studentenraad (sr) dringt echter aan op directe invoering van de decentrale selectie: daarmee zouden het studierendement en de studieresultaten meer verbeteren dan bij loting. Bovendien zou met loting veel talent buiten de boot vallen en zouden scholieren die nu al eindcijfers hebben gehaald zich niet meer voldoende kunnen voorbereiden.

Collegelid Paul Rullmann wierp de vraag op of scholieren echt harder studeren als ze weten dat er een fixus is. “Zijn er talenten die je buitensluit? Dat weet je nooit. Je moet scholieren goed toetsen en er de tijd voor nemen. We hebben geen verschil van mening, we hebben alleen een andere timing.”
Volgens de sr was al lang duidelijk dat faculteiten moeite hebben om stijgende studentenaantallen op te vangen en staan zij ‘te popelen’ om decentraal te selecteren. “Uitstel is een gebrek aan visie”, zei Oras-lid Marcel Klomp.
Rullmann vindt het juist ‘niet verantwoord’ om nu tijdens de herijking (ook van opleidingen) met selectie te beginnen, zonder te weten hoeveel studenten zich melden. “Als je vijfhonderd studenten moet selecteren: wie gaat dat dan doen? We stellen een capaciteitsfixus in, omdat we geen middelen hebben. En dan zou je nu een heel bureau opzetten dat alles uitzoekt? Dat kost te veel tijd en geld.”

Bouwkunde staat inderdaad ‘te popelen’ om te selecteren, maar ‘legt zich schoorvoetend neer’ bij het besluit om eerst te gaan loten, zegt onderwijsdirecteur Krik van Ees desgevraagd. “Wij willen op den duur naar selectie aan de poort. Middelbare schoolresultaten zeggen heel weinig over de kans van slagen bij Bouwkunde.”
Als tussenoplossing wil de faculteit een zelftest voor studenten. Zij steekt daarvoor haar licht op bij buitenlandse scholen.
IO staat achter het besluit om pas later te beginnen met decentrale selectie. “We hebben tijd nodig om ons hierop voor te bereiden”, zegt decaan Cees de Bont.

Voor L&R voldoet een gewogen loting. Decaan Jacco Hoekstra ziet geen meerwaarde maar wel twee belangrijke nadelen in decentrale selectie. “Het kost een grote inspanning om die selectie op te tuigen, bovendien geldt het maar voor de helft van de instroom (de rest loot alsnog, red.). Verder moet je de aanmeldtermijn voor studenten vervroegen van mei naar januari.”