Corps vraagt leden honderdduizend euro

Sociëteit Phoenix van het Delftsch Studenten Corps is toe aan een kostbare opknapbeurt. De vereniging verwacht een fikse bijdrage van de leden.

/strong>

Er moet flink wat worden verspijkerd aan sociëteit Phoenix van het Delftsch Studenten Corps. Om het benodigde geld bij elkaar te krijgen is het bestuur begonnen met een grote inzamelingsactie onder de zestienhonderd leden. Dat die maar liefst honderdduizend euro moet opleveren, blijkt uit een grote geldmeter die naast de historische wandschildering van een naakte dame is opgehangen.

Met werkacties en een loterij hebben de leden inmiddels ruim tienduizend euro bijeen gesprokkeld. Nog een krappe negentigduizend te gaan dus. Volgens Sander van Oss, penningmeester van het sociëteitsbestuur, is de beoogde honderdduizend euro nog maar het begin. ,,Er gaat ook een brief naar de oud-leden. Hiermee hopen we nog een substantieel bedrag binnen te halen.”

Aanvankelijk gingen over de oorzaak van deze plotselinge geldnood wilde geruchten rond. Zo zou het corps problemen hebben met de belastingdienst of op de rand van faillissement balanceren. De senaat geeft hier nu duidelijkheid over. ,,Het geld is bestemd voor groot onderhoud aan de sociëteit en het aanleggen van nooduitgangen. Door de verscherping van de regels op het gebied van brandveiligheid zijn we genoodzaakt maatregelen te nemen”, vertelt president Frederik Rietema. Daarnaast spreekt hij van een fiscale betalingsachterstand. Ook noemt hij het teruglopende ledenaantal als veroorzaker van de geldnood. ,,Uit normale bedrijfsvoering is het geld nu niet meer op te brengen”, aldus de president.

Met de viering van het 31ste lustrum in het vooruitzicht, heeft het corps een gunstig moment uitgekozen voor een inzamelingsactie. Veel oud-leden met nostalgische gevoelens zullen waarschijnlijk wel een genereuze donatie willen doen voor het behoud van hun oude sociëteit. (RK)